Celí rozmrzelí jsou ze své letošní dovolené manželé Papírníkovi. A to ještě ani neodjeli. Když si šli totižvečtvrtekvyzvednout do cestovní kanceláře letenky, zjistili, že z Ostravy budou odlétat až v osm hodin večer a v podstatě celou noc stráví cestováním včetně přesunu autobusem do hotelu. Tam mají být až kolem pěti hodin ráno. Dovolená se tak manželům, kteří s sebou do Turecka berou i své dvě vnučky, rázem scvrkne. Když si ale zájezd v lednu objednávali a platili, měli odlétat v poledne, tedy o osm hodin dříve.

„Máme zaplaceno deset nocí, od 7. do 17. července, ale budeme tam vlastně jen devět,“ zlobí se Dobromila Papírníková. Byla by ochotná, pokud by byl zájezd levnější, počkat pár hodin před hotelem a ubytovat se v poledne, protože jak říká, v pět hodin je čas spíše na vstávání, než na uléhání ke spánku.

Okrajové dnyzájezdu bývají určeny jen k přepravě

Ani odlet z dovolené Papírníkových není naplánován ideálně, i když se na tom od ledna nic nezměnilo. Turecko totiž opouštějí dvacet minut po deváté hodině ráno, a to znamená, že hotel budou muset opustit už v brzkých ranních hodinách a z posledního dne dovolené už taky nic mít nebudou. „Mně to připadá, že je to udělané záměrně, je to pro nás rozčarování,“ konstatovala Papírníková s tím, že na zájezd za více než šedesát tisíc jako důchodci dlouho šetřili a obětovali na něj i část uspořených peněz ze stavebního spoření, za které si chtěli opravit koupelnu.

Podobné časy odletu a příletu však ke smůle lidí nejsou výjimečné. Na internetových stránkách Asociace cestovních kanceláří a agentur patří tento problém mezi nejčastější dotazy lidí. „Cestovní kanceláře uvádějí ve svých katalozích celkový počet dní zájezdu, ve smluvních podmínkách se většinou klient dočte, že první a poslední den je určen k přepravě klientů do cílové destinace, nikoli k vlastní rekreaci,“ informuje asociace.

Na charterové lety zbývají horší časy

To je i případ manželů Papírníkových. Podle Daniela Plovajka, mluvčího cestovní kanceláře Fischer, kde si manželé Papírníkovi zájezd koupili, je právě 7. červenec u tohoto zájezdu den určený k přepravě. „Následující den už by klienti měli plně trávit dovolenou a čerpat všechny služby. K vrácení úměrné částky by došlo, kdyby třeba dorazili na místo až odpoledne,“ řekl Plovajko.

Dodal, že samozřejmě nejideálnější je dorazit na místo dovolené v poledne a odlétat v odpoledních hodinách. To si člověk užije maximum. „Jenže to chtějí všichni na světě a letiště nejsou nafukovací. Navíc pravidelné linky mají přednost před charterovými lety, na které pak často zbývají méně vhodné časy. Zato jsou obvykle levnější, než kdyby si člověk kupoval běžnou letenku,“ podotkl Plovajko.

Vysvětlil ještě, že pokud si lidé kupují zájezd na léto ve velkém předstihu, jsou časy odletů orientační. „Jsme asi jediná cestovní kancelář, která klientům tyto orientační časy uvádí. V pětadevadesáti procentech ty časy sedí, ale bohužel v některých případech se stane, že se tato doba po jednání s leteckým dopravcem změní,“ uzavřel Plovajko.

Vážení čtenáři, máte podobně nepříjemné zkušenosti? DISKUTUJTE POD ČLÁNKEM!