V Ostravě je už osmačtyřicet komerčních čerpacích stanic. A nedávno se začala stavět devětačtyřicátá. Na okraji sídliště Kamenec, jen asi třicet metrů od panelového domu a zhruba stejně daleko od koryta řeky Ostravice.

„Hluk z ulice Bohumínské už teď překračuje hygienické normy, a s tou benzínkou to bude ještě horší. Bude to tady hrozné – neustálé startování motoru, bouchání dveřmi, a to i přes noc. Jak to má člověk vydržet?“ říká jeden z členů petičního výboru Petr Dobeš. V domě v těsném sousedství stavby bydlí už třiatřicet let. „Vím, jak vypadaly povodně v roce 1997. Měli jsme v domě plno vody, lidé museli být evakuováni. V případě něčeho takového může vyplavení benzinky způsobit katastrofu,“ obává se Dobeš. Obyvatelé domu, kteří mají vesměs byty v osobním vlastnictví, mají i další výhrady. Bojí se, že cena bytu „s výhledem na čerpací stanici“ zamíří prudce dolů. „Moc mi to vadí. Naše byty pak budou jen těžko prodejné,“ argumentuje Jiřina Hertvíková.

Se stavbou benzinky začala společnost Avikran letos v červenci. Práce ale nijak nepokračují dopředu, zatím je tam udělán v podstatě jen výkop zeminy. Poslední dny stavba zase usnula. Pozemek pro stavbu čerpací stanice získala společnost Avikran přitom už před jedenácti lety a před necelými dvěma lety i stavební povolení.

Získat podrobnosti o tom, jak bude stavba benzinky pokračovat, se Deníku nepodařilo. Na jediném telefonním čísle, které je k dispozici, je připojený jen fax. Podle obchodního rejstříku je jediným společníkem Lubor Adámek, sídlo má firma na ostravském Masarykově náměstí. Na zvoncích do příslušného domu ale označení firmy nebylo, jen jeden ze zvonků zněl na jméno Adámek. Do hlasového zařízení se ale stejně nikdo neozval.

Svůj nesouhlas s výstavbou benzinky lidé projevili už před prodejem pozemku. „O tomto záměru jsme se dozvěděli už před lety, kdy chtěla pozemek bývalá starostka prodat. My jsme to nechtěli, ale bylo to zbytečné,“ podotkl Dobeš.

Současné vedení slezskoostravské radnice stejně jako obyvatelé v okolí stavby s tímto záměrem nesouhlasí. „Deset let jsme zdárně čelili stavbě benzinky. Víme, že všude kolem je čerpacích stanic dost. Bohužel jsme znovu na startovní čáře,“ uvedl starosta Slezské Ostravy Antonín Maštalíř. Společnost totiž napadla úřad z podjatosti a nakonec se jí podařilo vyřídit všechny potřebné doklady, až v září 2007 získala pravomocné stavební povolení. „Občané si stěžují a my je chápeme. Ale kámen úrazu je ve stavebním zákoně. Jestli stavebník doloží všechny doklady, úředník je malý pán a musí to povolit,“ konstatovala mluvčí slezskoostravské radnice Marie Stypková.

Iniciátoři petice už mají připravené podpisové archy, ale protože jsou lidé na dovolených, předpokládají, že podpisy lidí sesbírají zhruba v průběhu čtrnácti dnů. Potom hodlají petici odevzdat na ostravském magistrátu. „Nevíme, jestli uspějeme, ale je lepší dělat něco než nic. V okolí chybí běžné služby jako holič, čistírna či pořádný obchod s potravinami, ale hlavně, že je tu plno benzinek. Uděláme všechno pro to, aby tu pumpa nebyla,“ dodal Dobeš.

IVA HAVLÍČKOVÁ, TEREZA KRUMPHOLZOVÁ