Nabídku zájezdů na první chvíli už představila například cestovní kancelář Vítkovice Tours, Kovotour Plus, Sunny Days či Fischer. „Loni jsme na první moment prodali sedmatřicet procent zájezdů. Letos očekáváme, že to bude stejné množství. A to přesto, že je krize a lidé zvažují, zda si dovolenou mohou dovolit. Letos jsou ale na první momenty ty nejlepší ceny, jaké kdy byly. Cestovní ruch byl totiž také zasažen krizí a hoteliéři nám nabídli výborné ceny,“ konstatoval mluvčí cestovní kanceláře Fischer Daniel Plovajko s tím, že zájezdy na first moment jsou tak oproti těm loňským o deset až patnáct procent levnější.

K výhodnější ceně navíc lidé mohou počítat i s různými bonusy. Nabídka zájezdů není probraná a ti, kteří si mohou termín dovolené zafixovat dlouho dopředu, si mohou vybrat přesně to, po čem touží. „Strašně jsem se chtěla podívat na ostrovy Skiathos a Skopelos, kde se natáčel film Mamma mia. Moc ubytovacích kapacit tam není, a proto jsem si zájezd koupila při první příležitosti s asi třičtvrtěročním předstihem. Ale stálo to za to,“ popisuje svoji zkušenost Adéla Korovcová z Ostravy.

Letí spíše kratší pobyty


Formou first minute se uplynulou sezonu prodalo přibližně 800 tisíc zájezdů, celých čtyřicet procent. „Cestovky se snaží od začátku prodat základní množství zájezdů, tak, aby pak měly větší jistotu a klid, že nasmlouvané kapacity naplní. Především kapacity v charterových letadlech jsou totiž nasmlouvány pod stoprocentním stornopoplatkem,“ vysvětlil mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

V cestovní kanceláři DCK Rekrea přípravy na prodej zájezdů first moment vrcholí. „Prodávat se začnou zhruba za tři týdny,“ uvedla Ivana Rybiářová z DCK Rekrea. V současnosti je podle Rybiářové největší zájem o pobyty v termálních koupalištích na Slovensku. „Prodávají se ale i zájezdy do exotických zemí, lidé si kupují kombinace poznávacích a pobytových zájezdů. Například cestu po Kubě, která bývá zakončena čtyřmi nebo pěti dny u moře,“ řekla Rybiářová. Celkově podle ní dávali lidé loni přednost krátkodobějším pobytům, rozhodně si ale dovolenou v zahraničí příliš neodpouštěli.

Lidé vyčkávají na poslední chvíli


V cestovní kanceláři Boš na dolaďování ubytovacích kapacit a letecké přepravy nyní intenzivně pracují. „Nové katalogy s nabídkou zájezdů na léto budou k dispozici na začátku prosince,“ uvedla Soňa Kuncová z cestovní kanceláře Boš. Největší slevy za včasný nákup cestovní kancelář obvykle poskytuje do 20. ledna.

Také v cestovní kanceláři Amazonia katalogy na léto 2010 nyní tvoří, hotovy budou také v prosinci. „U nás máme zkušenosti, že lidé kupují first momenty méně než kdysi. Hodně jich čeká naopak na last momenty,“ konstatovala Radka Dolegovská z této cestovní kanceláře.

Nabídka cestovních kanceláří na zájezdy first moment bude trvat přibližně do března. Poté již začíná běžný prodej zájezdů za standardní ceny. Přibližně tři týdny před datem odjezdu začíná prodej zájezdů last moment, kdy slevy mohou dosáhnout až dvaceti procent z původní ceny.