Kolik tedy za jízdné od příštího roku pravděpodobně zaplatíme? Krátkodobé jízdenky podraží o korunu. Patnáctiminutová bude tedy stát třináct korun, hodinová jednadvacet. Dražší budou i takzvané měsíčníky. Za třicetidenní jízdenku na jednu zónu zaplatíme o šestnáct korun více než letos, tedy 284 koruny.

Na dvě zóny už měsíčník bude stát 370 korun, což je o jednadvacet korun více než letos. Na tři zóny už budeme muset počítat se šestadvacetikorunovým navýšením a na čtyři s jednatřiceti­korunovým. O pět korun podraží i čtyřiadvace­tihodinová jízdenka, cestujícího vyjde na59 korun.

Proč se ceny jízdenek zvyšují? „Jednak se zdražují vstupy, tedy elektřina, nafta, stoupají mzdy. Jde tedy o normální zdražování o inflaci,“ vysvětlil ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD). Dodal, že město tak udržuje asi dvacet let nastavený poměr mezi dotací města na dopravu a platbami cestujících. „Už asi dvacet let platí, že třicet procent nákladů na jízdenku si hradí cestující, zbytek dotuje město Ostrava. Zdražením jízdenek ten poměr jenom udržujeme,“ tvrdí Kajnar.

Kajnar: Spoje jezdí poloprázdné


Podotkl, že zároveň klesá také počet cestujících městskou hromadnou dopravou, a tím také tržby dopravního podniku. „Když to zjednoduším: zdražíme jízdné o sedm procent, ale tržby vzrostou jen o tři procenta, protože ubude cestujících. Úbytek cestujících ale se zdražováním nesouvisí, protože jeden rok jsme nezdražovali, apřesto bylo lidí přepravujících se autobusy, tramvajemi a trolejbusy méně. Je tu trend přesedání do aut,“ míní Kajnar.

Připustil, že počet cestujících se snižuje i kvůli zhoršující se dopravní obslužnosti. „Dnes je dopravní podnik kapacitně využit mezi padesáti až šedesáti procenty a to si myslím, že je skoro přepych. Takže jak můžeme reagovat? Když budeme spoje udržovat v současném rozsahu, tak budeme muset zvyšovat příspěvek města, nebo zdražovat jízdné. Abychom snížili náklady, mohli bychom na druhé straně omezit spoje, zvětšit mezi nimi interval, ovšem na úkor komfortu,“ přemítá Kajnar s tím, že ideální by byla využitelnost městských hromadných dopravních prostředků okolo osmdesáti procent.

Ročně město Ostrava dotuje ze svého rozpočtu městskou hromadnou dopravu miliardou korun, další půl miliardy získá dopravní podnik na provoz z jízdného.