Přestože je letiště v Mošnově od minulého roku vybaveno jedním z nejmodernějších zařízení, které umožňuje přistávání letadel až téměř za nulové viditelnosti, ve chvíli, kdy mlha začínala houstnout ještě více, požádal pilot letištní personál o zprostředkování náhradního řešení s pražským dispečinkem. „S ohledem na palivo tady můžeme kroužit asi hodinu,“ řekl pilot několik minut po osmnácté hodině. Bral přitom v úvahu rezervu, kterou by letadlo potřebovalo k letu do Brna.

O chvíli později bylo rozhodnuto, že let bude skutečně přesměrován do jihomoravské metropole. Pilot si ještě potvrdil informaci pro cestující na palubě, že v Brně budou připraveny autobusy a případně ubytování.

Letiště v Mošnově je vybaveno moderním navigačním zařízením, které se používá při přistávání letadel za snížené viditelnosti. Mošnov má k dispozici zařízení kategorie CAT II. Piloti jsou o zhoršených podmínkách a aktivaci systému informováni již v průběhu letu nebo ještě před startem.
Při využití systému CAT II může letadlo při zahájeném přistání klesat až do výšky 30 metrů nad zemí s minimální dohledností 350 metrů. Pokud na tuto vzdálenost pilot nespatří přistávací plochu a její navigační světla, musí přistávání ukončit a zahájit stoupání. Následně může v bezpečné výšce čekat na povolení k dalšímu přistání, nebo je let přesměrován na jiné letiště.
Na jiných letištích, například v Ruzyni, se používají také systémy CAT III se třemi kategoriemi, kde není omezena výška rozhodnutí a minimální dohlednost je stanovena na 350, 200 nebo 0 metrů.

„Důvodem, pročmusel býtvečerní let na lince z Prahy do Ostravy odeslán doBrna,byla mlha, která překonala možnosti našeho přibližovacího zařízení. Současně jsme hledali možnosti, jak z letiště vypravit cestující, kteří měli letět v opačném směru. Jednali jsme o variantě náhradního letadla, které má na našem letišti soukromá společnost a jejíž strojje schopenodstartovat i v takto husté mlze,“ řekla večer Deníku mluvčí ostravského letiště Michaela Kubešová. Cestující se odletu nakonec dočkali několik minut po 21. hodině,s tříhodinovým zpožděním.

K okolnostem mimořádného odklonění trasy letu se vyjádřila i letecká společnost ČSA. „Letadla Českých aerolinií jsou plně vybavena pro provoz za snížené dohlednosti. Pro podobné podmínky musí být však vybavena i příslušná dráha letiště. Snížená viditelnost ale ani v tomto případě nesmí klesnout pod minimální limit dohledu přesně stanovený pro každý typ letounu. V případě, že viditelnost klesne pod stanovený limit, jsou přistání letadel přesměrována na nejbližší možné letiště s lepšími povětrnostními podmínkami. Bohužel, v době plánovaného přistání pondělní odpolední pravidelné linky Českých aerolinií na trase Praha-Ostrava byla viditelnost na letišti v Ostravě snížená pod limitní hranici, proto bylo přistání přesměrováno na letiště v Brně,“ uvedl mluvčí Dan Šabík.

Přistání letadla na jiném letišti není ničím výjimečným. S odkloněním trasy a zvolením jiného cílového letiště se počítá a jsou na něj připraveny jak posádky letadel, tak letištní personál. Komplikace však nastávají s navazujícími lety, když odkloněná letadla nejsou k dispozici k odletu.

ČTĚTE TAKÉ:Letiště v Mošnově se stalo druhým nejmodernějším v republice


Všechny články o mošnovském letišti ČTĚTE ZDE!