Modrá tramvaj s nápisy Bezpečnější Ostrava, Nedávejte zlodějům šanci či Hlídejte si své věci jezdíuž týdenOstravou. „Vyzdobená“ je i uvnitř. „Tramvaj bude jezdit na linkách, kde je větší poptávka po přepravě. Uvnitř má devadesát ploch určených pro letáky, na kterých budou aktuální rady a návody, jak bezpečně cestovat, ale také na co si dávat pozor v supermarketech či jak si zabezpečit svou domácnost,“ popsal mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

V tramvajích budou zavedena také nová hlášení, která upozorňují cestující na možné okradení. Vtipné pozdravy kapsářů ve stylu – Nazdar lidi! Už tři roky nemusím pracovat. Nedávejte si dál pozor na své osobní věci, ať se mám pořád dobře – nahradí spíše běžné upozornění proložené hudbou. Právě střídání hlášení má ale podle zkušeností na lidi účinek, protože vzbudí opět jejich pozornost.

Také vykradených aut je více


„Máme už celou generaci různých hlášení, od strohých policejních po ta, která čtou dětské či stařecké hlasy,“ konstatoval Albrecht. Na všech vozech dopravního podniku budou navíc u tlačítek na otevírání dveří umístěny žluté nálepky s nápisem Pozor na své věci.

Nová tramvaj a další opatření jsou součástí projektu Bezpečnější Ostrava, do kterého jsou zapojeni policisté, strážníci, ostravský magistrát, Dopravní podnik Ostrava a společnost OZO Ostrava. Jeho hlavním cílem je posílit pocit bezpečí lidí a změnit negativní vývoj majetkové trestné činnosti. Například kapesních krádeží evidují policisté letos o třiačtyřicet více než loni, a to 1519. A stoupá i množství vykradených aut. Projekt má vyburcovat lidi, aby si na sebe a své věci dávali větší pozor.

V prevenci nelze polevit


„Prevence je nekonečně dlouhý proces. Pokud bychom se od něj jen na chvíli odchýlili, vyklizené pozice hned obsadí lapkové, kteří si nenechají ujít příležitost,“ konstatoval ostravský policejní ředitel Tomáš Landsfeld.

V letošním roce Ostrava obdržela na tento projekt z ministerstva vnitra dotaci přes 640 tisíc korun, samo město přispělo dvěma sty padesáti tisíci. „To už je suma, za kterou se dá něco dělat,“ podotkl náměstek primátora Zdeněk Pospíšil. Peníze jsou používány mimo jiné na informační kampaň zaměřenou na bezpečné nakupování, bezpečné vybírání z bankomatu či bezpečí seniorům a dětem.

K tématu: Soutěž o nejbezpečnější supermarket

V rámci projektu Bezpečnější Ostrava se už potřetí koná soutěž o nejbezpečnější supermarket. Prodejny, které se do soutěže zapojí, dostanou svůj kód. Je uveden na samolepce u vstupních prostor do prodejen. Lidé pak prodejnu mohou podpořit vyplněním anketního lístku, který je například na webových stránkách města. Loni soutěž vyhrálo Makro, předloni Shopping Park Avion.