VÝROKY ZE SLAVNOSTNÍHO CEREMONIÁLU

* „Tímto otevřením dvou dálničních úseků se výrazným způsobem mění mapa infrastruktury České republiky. Došlo k propojení Prahy s Ostravou, a to přesto, že část dálnice D1 ještě chybí, protože ji nahrazují rychlostní komunikace.“Ministr dopravy Gustáv Slamečka

* „Z našeho pohledu jde o hlavní událost tohoto roku. Uvedené stavby mají velký význam nejen pro řidiče mířící do Ostravy a okolí, ale jejich zprovozněním dochází k výrazným dopravním změnám v celém Moravskoslezském kraji.“Šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík

* „Mohu směle říci, že se dnešní den zapíše do historie našeho kraje. Ostrava a Moravskoslezský kraj jsou konečně napojeny na dálniční síť Evropy. Snad každý občan tohoto regionu netrpělivě čekal na tuto chvíli.Nyní by se nemělozapomínat ani na budování dalších důležitých cest pro tento region, jako jsou páteřní komunikace směrem na Opavu a Krnov a také směrem na Slovensko.“Moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas


DÁLNICE JE ZPRŮJEZDNĚNA, ALE S OMEZENÍM

Zatímco úsek z Bílovce do Hladkých Životic je od středy zprovozněn v plném rozsahu, navazující část pokračující z Hladkých Životic dále do Bělotína je zatím průjezdná jen v polovičním profilu.

„Pravý pás dálnice je v tomto úseku rozdělen na čtyři pruhy – dva v obou směrech. Rychlost je zde snížena na osmdesát kilometrů v hodině. Plně dokončena by tato část dálnice měla být v srpnu příštího roku,“ sdělil Pavel Kremitovský, šéf brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

I přes toto omezení se díky dálnici zkrátí jízda z Bělotína například do Ostravy-Mariánských Hor ze současných 67 minut (přes Frýdek-Místek s využitím R 56) na 41 minut. Od srpna příštího roku to bude dokoncejen 36 minut.
PO DÁLNICI DO POLSKA ZA DVA ROKY

Dálniční propojení Ostravska s dalšími městy České republiky je bezesporu obrovskou událostí. Aby však byla dálnice D47 kompletně hotova, musí se dostavět ještě její poslední úsek z Bohumína směrem k hranici s Polskem, kde se napojí na autostrádu A1. Tento dílek by měl být podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic hotov v červnu roku 2011.

„Doufejme, že i tato poslední část dálnice bude hotova před evropským fotbalovým šampionátem, který se bude v Polsku konat v roce 2012. Je to jeden ze silných motivů. Kdyby řidiči kličkovali při cestě z jednoho státu do druhého někde v Bohumíně, byla by to ostuda,“ podotkl nedávno Miroslav Fabián ze Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.
JAK SE PLATÍ NA DÁLNICI?

* Povinnost pro osobní auta mít dálniční známku platí od středy pouze v úseku dálnice D1 od Lipníku nad Bečvou do Bravantic. Avšak kromě části Bělotín–Hladké Životice, která ještě není otevřena v plném rozsahu.

* Další části D1 v takzvaném ostravském úseku, tedy od Bravantic do Bohumína, prozatím zpoplatněny nejsou. Změnit by se to u nich mělo od 1. ledna 2010.

* Systém mýtného pro kamionovou či autobusovou dopravu platí už nyní na všech zprovozněných úsecích D1, tedy od Lipníku nad Bečvou až do Bohumína. Týká se i průjezdu Ostravou.

* Zpoplatnění komunikací upravuje vyhláška Ministerstva dopravy ČR č. 14/2009, resp. její příloha č. 2.
„KDE JE NADCHOD PRO ZVĚŘ?“

Slavnostní ceremoniál k otevření dvou úseků dálnice D47 provázely i drobné protesty skupinky ekologů. Ti přišli upozornit na to, že v rámci stavby nebyl postaven ekodukt pro migraci savců Moravskou branou z Jeseníků do Beskyd, který požadovalo ministerstvo životního prostředí.

„Na úseku Lipník nad Bečvou–Bělotín, konkrétně u Podhoří u Hranic na Moravě, měl být postaven ekodukt. Podle odborníků je totiž okolní krajina právě v tomto místě nejlépe průchodná. Přes nově postavenou bariéru v podobě dálnice se však vlci nebo rysi nedostanou,“ vyjádřil se Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

Alfred Brunclík, šéf Ředitelství silnic a dálnic uznal, že ekodukt zatím postaven nebyl. „Ministerstvo životního prostředí však souhlasilo s tím, že provedeme kompenzační opatření, která jsou rozsáhlá a jimiž jsme vyhověli ekologickým požadavkům,“ dodal Brunclík.
ČÍSLA, ZAJÍMAVOSTI A DALŠÍ ÚDAJE K DÁLNICI

Celková délka ostravské dálnice: 80 156 m

Odhad finální ceny: 57 miliard korun (s DPH včetně výdajů na výstavbu přiváděčů, prostavěno je zatím 47 miliard korun)


Dálnice D47 v jednotlivých úsecích

D4704 – Lipník nad Bečvou–Bělotín

* Zahájení: 12/2004

* Ukončení: 11/2008

* Délka: 15 387 m

* Mimoúrovňové křižovatky: 4

* Mosty a tunely: 25 a 0

* Cena: 7 miliard korun bez DPH

* Zhotovitel: „Sdružení D4704 Lipník nad Bečvou–Bělotín“ – Skanska DS, Dálniční stavby Praha, Strabag


D4705 – Bělotín–Hladké Životice

* Zahájení: 05/2006

* Ukončení: 11/2009

* Délka: 18 097 m

* Mimoúrovňové křižovatky: 2

* Mosty a tunely: 22 a 0

* Cena: 3,6 miliardy korun bez DPH

* Zhotovitel: „Sdružení IS – Colas“ – Inženierske stavby, Colas CZ


D4706 – Hladké Životice–Bílovec

* Zahájení: 03/2006

* Ukončení: 11/2009

* Délka: 11 682 m

* Mimoúrovňové křižovatky: 1

* Mosty a tunely: 18 a 0

* Cena: 2,8 miliardy korun bez DPH

* Zhotovitel: Skanska DS


D4707 – Bílovec–Ostrava, Rudná

* Zahájení: 05/2004

* Ukončení: 05/2008

* Délka: 11 677 m

* Mimoúrovňové křižovatky: 2

* Mosty a tunely: 17 a 1 (dva tubusy)

* Cena: 6 miliard korun bez DPH

* Zhotovitel: „Sdružení D4707“ – Skanska DS, Strabag, Subterra, Metrostav


D4708 – Ostrava, Rudná–Hrušov

* Zahájení: 10/2003

* Ukončení: 12/2007

* Délka: 8540 m

* Mimoúrovňové křižovatky: 3

* Mosty a tunely: 23 a 0

* Cena: 5,9 miliardy korun bez DPH

* Zhotovitel: „Sdružení Moravskoslezská dálnice“ – ODS-Dopravní stavby Ostrava, Stavby silnic a železnic, OKD Doprava


D47091/1 – Hrušov–Bohumín 1

* Zahájení: 04/2004

* Ukončení: 12/2007

* Délka: 4460 m

* Mimoúrovňové křižovatky: 1

* Mosty a tunely: 10 a 0

* Cena: 2,6 miliardy korun bez DPH

* Zhotovitel: „Sdružení dálnice Hrušov“ – Strabag, ODS-Dopravní stavby Ostrava, Alpine Mayreder


D47091/2 – Hrušov–Bohumín 2

* Zahájení: 08/2004

* Ukončení: 12/2007

* Délka: 4200 m

* Mimoúrovňové křižovatky: 0

* Mosty a tunely: 9 a 0

* Cena: 3 miliardy korun bez DPH

* Zhotovitel: „Sdružení D47091/2“ – Stavby silnic a železnic, Skanska DS, Pražské silniční a vodohospodářské stav­by


D47092 – Bohumín–státní hranice Česko/Polsko

* Zahájení: 03/2008

* Ukončení: 06/2011

* Délka: 6113 m

* Mimoúrovňové křižovatky: 1

* Mosty a tunely: 21 a 0

* Cena: 2,7 miliardy korun bez DPH

* Zhotovitel: „Sdružení D47092/2007“ – ODS-Dopravní stavby Ostrava, Skanska DS, Alpine stavební společnost CZ, OHL ŽS
ZAJÍMAVÁ ČÍSLA Z DÁLNICE

* Plocha vozovek na dálnici D47 zabírá zhruba 2 kilometry čtvereční. To představuje parkoviště pro více než tři sta tisíc osobních aut, což je sedm procent všech aut registrovaných v České republice.

* Na osmdesátikilo­metrové dálnici je 145 mostních objektů o celkové délce 16,5 kilometru. Dále pak 14 mimoúrovňových křižovatek a také pětapadesát protihlukových stěn, které jsou v celkové délce 36 kilometrů.

* Při stavbě dálnice D47 bylo vykopáno 8,5 milionů tun zeminy. Stejné množství by se vykopalo například při hloubení 72 tisíců standardních bazénů. Na náspy bylo naopak použito 12 milionů tun zeminy.
KDE SE DÁ NAJET NA DÁLNICI

* Lipník nad Bečvou

* Hranice

* Bělotín

* Mankovice (zprovoznění příští rok)

* Hladké Životice

* Butovice (zprovoznění příští rok)

* Bravantice

* Klimkovice

* Ostrava-Rudná

* Ostrava-Severní spoj

* Ostrava-Přívoz (Prodloužená Místecká)

* Vrbice

* Bohumín západ

* Bohumín východ (zprovoznění 2011)

* Gliwice (zprovoznění 2011)
TUNEL A MOST

* Jediný na celém úseku dálnice D47 a k tomu druhý nejdelší v rámci celé dálniční sítě České republiky. To jsou jen některé ze zajímavých údajů týkajících se Klimkovického tunelu, dlouhého jeden kilometr. Navržen byl z důvodu ochrany životního prostředí a také kvůli minimalizaci vlivu dálnice na obec Klimkovice a blízké lázně na Hýlově. Unikátní je i z hlediska bezpečnosti díky použitému druhu betonu. Poprvé v České republice zde byl totiž využit takzvaný protipožární beton. Stavba přišla na dvě a půl miliardy korun.

* Svým působivým vzhledem fascinuje zavěšený most přes řeku Odru a Antošovické jezero o délce 606 metrů. Bezmála padesát metrů vysoký pylon drží jeho konstrukci na osmadvaceti vypjatých strunách. Každá z nich je pak složena z lan, kterých je dohromady přes dva tisíce. Jde o druhý most tohoto typu v české dálniční síti. Tento most získal prestižní ocenění Stavba roku i titul Dopravní stavba roku.