Tvářemi kampaně, která potrvá až do května, se stali dva mladí Ostravané. Prosadili se i v zahraničí, a k tomu jim pomohlo i to, že uměli cizí jazyk. Jde o fotbalového reprezentanta a oporu Baníku Ostrava Maria Ličku, který mluví čtyřmi cizími jazyky, a studentku Ostravské univerzity a modelku Blanku Štramberskou. Ta bryskně ovládá francouzštinu a angličtinu.

„Francouzsky jsem uměl možná ještě dříve než česky. Žili jsme s rodiči šest let ve Francii. Po návratu do Čech jsem se na gymnáziu naučil anglicky, takže ve svém pozdějším anglickém angažmá jsem neměl problém ani v začátcích, pak jsem si znalosti už jen zdokonaloval. V Itálii jsem se sám naučil italsky, a protože jsem se pohyboval pořád mezi cizinci z různých koutů světa, přidal jsem si i španělštinu,“ uvedl Lička.

Je přesvědčen o tom, že znalost cizích jazyků je nesmírně důležitá nejen pro profesní kariéru, ale i v osobním životě. „Vždycky někde potkáte člověka, který neumí česky, a je radost si s ním umět třeba jen popovídat nebo mu umět pomoci, když potřebuje,“ míní Lička.

Kajnar chce udržet mladé lidi ve městě


O propagaci výuky cizích jazyků usiluje zejména ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD). Míní, že zatím žádné město tak rozsáhlou kampaň zaměřenou na jazykové vzdělávání v Česku neudělalo. „Znalost cizích jazyků je samozřejmě jedním z důležitých faktorů pro získání kvalitního profesního uplatnění. Připomínám, že v našem městě se již etablovaly některé zahraniční společnosti, které podobné pracovní příležitosti, u kterých je znalost cizích jazyků důležitá, vytvořily. Namátkou jsou to Tieto Czech Republic, Dalkia, v okolí například Hyundai Motor Manufacturing Czech a další,“ uvedl Kajnar.

Jaký je Váš názor na originální kampaň města Ostravy? Věříte, že splní svůj účel, nebo to podle Vás budou jen další promrhané peníze? A jak jste na tom s jazykovou výbavou Vy?

Součástí kampaně bude spuštění webu www.ucsejazyky.cz, na kterém najdou zájemci informace o možnosti výuky jazyků na ostravských školách a lidé si jeho prostřednictvím budou moci i zasoutěžit, třeba o jazykové kurzy v zahraničí. Kampaň budou provázet reklamní spoty v kinech či akce přímo v ostravských školách. Město přijde asi na dva miliony korun. Radnice se tak snaží udržet mladé lidi v Ostravě, aby nemuseli odcházet za dobrou prací do jiných měst.

Kromě kampaně schválili v prosinci ostravští zastupitelé také dotační program na podporu bilingvní a cizojazyčné výuky ve městě. Na tyto účely letos vyčlenili z rozpočtu okolo tří milionů korun.