V dopravní špičce stojí před nedávno dokončeným prvním mostem na Českobratrské ulici dlouhé kolony. Pro auta i prostředky městské hromadné dopravy, které se přes něj chtějí dostat dále do centra Ostravy, je jako špunt, který propouští jen velmi pomalu.

„Kéž by se už začal stavět druhý z mostů, který by tady dopravu uvolnil. V dopravní špičce je čekání v kolonách nekonečně dlouhé,“ postěžoval si například jeden z obyvatel fifejdského sídliště, který přes most na Českobratrské ulici dojíždí dennodenně do zaměstnání.

Krajský úřad by chtěl začít s výstavbou plánovaného druhého, jižního mostu ještě v letošním roce. Už pro tento projekt získal dotaci ve výši 186 milionů korun z Regionálního operačního programu. Celkově by stavba měla přijít na 217 milionů korun.

Špunt se možná jen přesune


„Peníze z evropských fondů jsou schváleny, zbývá zúřadovat dotaci a pak vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele stavby. Plánujeme, že by se začalo do konce roku, nejpozději na jaře příštího roku,“ vysvětlil Miroslav Novák, náměstek hejtmana kraje pro oblast dopravy.

Zpráva o blížícím se zahájení výstavby druhého mostu ale netěší mnohé obyvatele srdce krajské metropole ani jeho návštěvníky. Přinese podle nich akorát hustší dopravu do centra a tím i horší ovzduší. Na mosty totiž bude kromě současných silnic napojena i takzvaná Prodloužená Místecká, tedy dálniční přivaděč, jenž se nyní dokončuje.

„Byl bych raději, kdyby nepostavili ani ten první most. Kdyby do centra nevedly žádné čtyřproudé silnice s hustou dopravou, ale jen malé silničky pro nejnutnější dopravu. Podle mě by auta měla zůstávat na okraji města, do centra nepatří,“ vyjádřil se například Jiří Pertl.

„Druhý most toho stejně moc nevyřeší – dnešní špunt se posune z křižovatky na Českobratské, Hornopolní a Varenské dolů na křižovatku Českobratrské s Nádražní, kde se cesta zužuje. Bude to tak pro místní obyvatele ještě horší. A to věřím, že kvůli následnému rozšíření cesty nezboří i domy v centru,“ dodal muž bydlící v centru Ostravy.

>> Do silnic letos půjdou miliardy

Kromě jižní mostní estakády na Českobratrské ulici v Ostravě získal kraj z evropských fondů velké peníze také na výstavbu dalších silnic. Největší dotace, a sice 586 milionů korun, směřuje na důležitý jižní obchvat Opavy. Na rekonstrukci svinovských mostů, což je společný projekt města Ostravy a Moravskoslezského kraje, bude určena dotace ve výši 190 milionů korun.

„Dále se připravuje přeložka silnice III. třídy ve Vendryni, na kterou jsme získali 80 milionů korun, nebo rekonstrukce silnic ve Frýdlantu nad Ostravicí, v Rychvaldě a v Opavě v celkové výši za 305 milionů korun,“ sdělila mluvčí krajského úřadu Šárka Vlčková.

Přímo z pokladny Moravskoslezského kraje má jít v letošním roce do oprav a modernizace silnic druhých a třetích tříd více než půl miliardy korun.