„Má dcerka Veronika jde do první třídy, a tak jsme se všichni i s manželem vydali do hypermarketu na nákup školních potřeb, které máme na dlouhém seznamu. Budeme kupovat všechno od věcí na psaní přes výtvarnou výchovu až po tělocvik,“ přibližuje Petra Dřímalová z Ostravy a dodává: „Dcera si dokonce musí donést toaletní papír, mýdlo a ručník. Škola už dnes takové věci dětem nehradí.“ Na celý školní nákup má rodina Dřímalova vyhrazeny tři tisíce, do kterých by se chtěla vejít.

Lákadlem pro malé školáky jsou už tradičně školní pomůcky s motivy seriálových a filmových hrdinů jako jsou Hannah Montana, Hello Kitty nebo Jonas Brother. Toto vybavení je ale zhruba o deset až dvacet procent dražší než obyčejné. Ne všichni rodiče si ho mohou dovolit a někteří motivy seriálových hrdinů dokonce považují za zbytečné. „Sešity s obrázky se přirozeně dětem líbí. Nevidím ale důvod, proč bych je měla synovi kupovat, když stojí o deset korun více než obyčejné. To mi připadá jako zbytečné utrácení peněz. Raději mu koupím něco jiného,“ myslí si Žaneta Grygarová, která včera nakupovala školní potřeby v malém papírnictví v centru Ostravy. „Raději nakupuji v malém papírnictví, protože mi tady ochotně poradí a navíc tady najdu věci, které v hypermarketech nejsou, jako třeba dřevěné počítadlo nebo složka na abecedu,“ tvrdí Grygarová.

Papírnictví, nebo supermarket?

Hypermarkety lákají rodiče na velmi nízké ceny, které si maloobchodníci nemohou dovolit. Martin Mikeska, vedoucí papírnictví Mikeska na Masarykově náměstí, říká: „Velkým obchodním řetězcům se nemůžeme cenami vyrovnat,“ dodává s tím, že dokud bylo teplo, lidé chodili raději na koupaliště než do obchodu. „Školní potřeby začínají pravidelně kupovat až kolem dvacátého srpna. Větší nápor pak zažíváme v průběhu prvního školního týdne, kdy děti dostanou seznamy školních potřeb a zjistí, co jim ještě chybí,“ říká Mikeska, podle kterého letos nejvíce frčí školní potřeby s obrázky princezen Disney Fairies, Hello Kitty nebo Piráty z Karibiku. „Takové školní potřeby jsou mnohem dražší než obyčejné, ale rodiče je přesto kupují, když vidí, že si je jejich děti přejí,“ tvrdí vedoucí papírnictví.

Vybavit prvňáka přijde rodiče zhruba na tři až šest tisíc korun podle toho, kde rodina nákup uskuteční, a jestli vybere obyčejné, nebo značkové zboží.

Jak vybrat školní brašnu?
Rodiče by se při koupi aktovek a školních brašen neměli nechat zlákat nízkou cenou ani nápadným designem. Podle odborníků by u nejmenších školáků neměla váha batohu přesahovat tisíc dvě stě gramů. Samozřejmostí by měla být správně anatomicky tvarovaná záda, polstrování z prodyšného materiálu a také nastavitelné popruhy na ramena. Důležitou součástí jsou reflexní prvky pro bezpečnost nebo kapsy na jídlo a pití.
„Při výběru batohu by se mělo přihlížet především ke zdravotním parametrům a kvalitě,“ řekl Libor Chaloupka z české společnosti Topgal, a dodal, že hlavní chybu při výběru tašek dělají šetřiví rodiče, kteří se řídí především cenou a nakupují ve výprodejích a bazarech. "Domnívají se, že je to trendové zboží, ale neberou v úvahu, že je určeno pro volný čas,“ uvedl Chaloupka. V současné době neexistují žádné normy, které by přesně stanovily, jak mají školní brašny, aktovky nebo batohy vypadat. V obchodech se tak mnohdy prodávají líbivá zavazadla z nápadných barevných materiálů, které však dítěti spíše uškodí. Rodiče by tedy měli vybírat toto zboží ve specializovaných prodejnách školních potřeb. Průměrná cena za batoh přijatelné kvality se pak většinou pohybuje od tisíce korun. (čtk)

PETRA LAPUNÍKOVÁ, MARTINA KOZIOLOVÁ