„Letos si na statistické závěry ještě musíme počkat, ale trend by se neměl měnit. Z pohledu celkových statistik je zřejmé, že obrovský náskok před občany mají ve využití elektronické komunikace s českou daňovou správou plátci daně z přidané hodnoty a velké firmy,“ uvedla mluvčí Finančního ředitelství v Ostravě Petra Homolová.

I letos pořádá Finanční ředitelství v Ostravě semináře pro veřejnost, kde si zájemci mohou sami vyzkoušet, jak se elektronicky domlouvat s českou daňovou správou. „V příštím týdnu se v Ostravě uskuteční tři semináře, jejich kapacita je však velmi omezená. Po zkušenostech z minulých let pojímáme seminář tak, aby si každý účastník elektronické podání vlastnoručně vyzkoušel. Znamená to, že účastníci semináře nebudou pouze sledovat výklad, ale budou sami aktivně pracovat na vyplnění a odeslání elektronických podání,“ doplnila mluvčí finančního ředitelství.

Principy elektronického podávání písemností pro daňovou správu se letos proti loňskému roku nezměnily. Možnost elektronických podání na Daňovém portálu právě v tomto období je podle Homolové ale zvýrazněna – například červenými nápisy „daně elektronicky“.

Prostřednictvím Daňového portálu lze vyplnit a odeslat také nové, aktuální formuláře, například k dani z přidané hodnoty. „Osoby, které budou podávat přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2010 prostřed­nictvím elektronické aplikace na Daňovém portálu, použijí pro vyplnění a elektronické odeslání elektronický formulář Daň z příjmů fyzických osob od roku 2009 včetně a mimo jiných povinných údajů v něm vyplní zdaňovací období − rok 2010,“ vysvětlila dále Homolová.

Stejně jako v roce 2010 doporučuje podle ní finanční ředitelství začínajícím uživatelům takzvanou E-podporu, která je na Daňovém portálu připravena pro všechny, kteří si s elektronickým podáním nevědí rady, nebo se případně chtějí ujistit, zda postupují správně.

>> GLOSA AUTORA

Nejdříve tričko, pak zkusíme daně, slíbil Joska

„Pořád nás ještě nepřipojili,“ odpovídal jsem svému šéfovi, když se mě v polovině devadesátých let minulého století ptal, jestli mi už konečně může telefonovat v případě nutnosti domů na pevnou linku.

Obdobně pomalu šel v naší domácnosti vývoj i v dalších letech. To už jsem jej brzdil ale sám a vědomě. Třeba mikrovlnku jsem několik let odmítal s argumenty, že kazí chuť ohřívaných pokrmů a může i vybouchnout. Místo počítače jsem dlouho na stole v obýváku oprašoval psací stroj.

„Ty ještě nemáš LCD?. Na to se nedá dívat.?“ kroutil nedávno hlavou kamarád Joska. Ten k nám přišel na štamprli a také na svůj Arsenal, který čekal důležitý mač Ligy mistrů. Místo vysokého dynamického barevného kontrastu na něj čekala naše televize značky Orava s uhlopříčkou pětapadesát centimetrů, která navíc kvůli nesprávně připojeným scart kablíkům nabízela jen dvě barvy: černou a bílou.

„Kamaráde, to musíme změnit. Jsi zaostalý jako křovák,“ pronesl Joska a dal se nejprve do ladění barev. Když o pár okamžiků později Orava ukázala svou barevnou tvář, spokojeně se usadil a začal do mě hustit:: „Chceš se podívat, jak to vypadalo v místě, kde bydlíš, před třiceti či padesáti lety, tak si najeď na tady tu adresu. Plánuješ cestu na dovolenou, zadej si vyhledávač tras. Kupuješ nové oblečení, tak nešmatlej po obchodech, ale najdi si je v katalogu a kup v internetovém obchodě. Vyjde to levněji.“

Když jsem s pusou řádně rozevřenou poslouchal, dodal kamarád důležitě, že on sám si už vyřizuje přes internet i své daně. „To s tím berňákem ti ale vysvětlím až příště. Zatím si třeba kup na internetu tričko. Vyzkoušej si, jak ti to půjde a do těch daní se pustíme příště,“ dodal Joska a pozornost už naplno věnoval jen svému Arsenalu.