Stojíte na tramvajové zastávce a spoj, který měl podle jízdního řádu už dávno jet, pořád nikde? Tak do dvou let byste se z informačního panelu, který na té zastávce bude, měli dozvědět, proč tramvaj nejede a kdy opravdu dorazí. Celý systém vám ještě poví další potřebné informace o navazujících spojích, pokusí se zpoždění co možná zkrátit, popřípadě nabídne další služby. Pokud všechno dobře dopadne a město dostane evropské peníze, rozjede totiž Ostrava další etapu budování inteligentního dopravního systému.

Informační panely budou umístěny na zastávkách městské hromadné dopravy na pětadvaceti nejdůležitějších dopravních uzlech v Ostravě, vznikne i dispečink, který umožní ovlivňovat dopravu ve městě, zajistí plynulou dopravu a třeba zvýhodní vozidla MHD na křižovatkách.

Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD) uvedl, že realizace projektu vyjde na 220 milionů korun. Město požádalo o dotaci z Regionálního operačního systému. Jestli evropské peníze získá, se dozví v březnu. Boháč předpokládá, že prvních inteligentních zastávek by se cestující mohli dočkat koncem příštího roku.

Podle Martina Hájka z Centra dopravního výzkumu ministerstva dopravy nemá srovnatelný dopravní systém žádné jiné město v republice. „Například Brno nebo Praha mají dílčí systémy, ale Ostrava bude první ve své komplexnosti,“ tvrdí Hájek.

Pilotní část inteligentního dopravního systému – navigaci na volná parkovací místa v centru Ostravy – spustilo město loni v létě. Řidiči mohou od té doby také najít aktuální informace o dopravě na webových stránkách města v nově zřízeném dopravně-informačním portálu. V první fázi projektu za čtyřiatřicet milionů korun bylo na třinácti místech Ostravy instalováno třicet proměnných tabulí, které navigují na zhruba osmnáct set parkovacích míst v centru města. Zároveň byly vytvořeny základy dopravně řídicí ústředny. „Navigaci na parkoviště ocenili zejména řidiči, kteří do Ostravy přijíždějí odjinud,“ konstatoval Hájek.