„Jsme teď na hranici toho, s čím jsme před zavedením tohoto opatření počítali,“ konstatoval náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč.

Rozhodnutí ostravských zastupitelů, které umožňuje dopravu zdarma, platí v Ostravě od 16. prosince loňského roku. Od té doby byl signál regulace platný už ve čtrnácti dnech. Naposledy od 17. do 20. února. „Může se stát, že do konce února ještě taková situace přijde, ale nemá cenu to předjímat,“ sdělil Roman Volný z Českého hydrometeorolo­gického ústavu v Ostravě. Signál regulace, při kterém jezdí MHD v Ostravě zadarmo, se vyhlašuje tehdy, pokud naměřený denní průměr hodnot polétavého prachu překročí 150 mikrogramů na metr krychlový, a tedy třikrát překročí zákonem povolený limit. Smog trápí Ostravsko nejčastěji v zimě.

Na otázku, jestli a jaký má akce MHD zdarma efekt, zatím město přesnou odpověď nemá. V ulicích Ostravy byli dnes opět skrutátoři a počítali jak cestující MHD na vytipovaných místech, tak auta na silnicích. Cestující nechalo město počítat už při smogové situaci na přelomu ledna a února a pro srovnání i ve dnech, kdy bylo ovzduší „v normě“.

„Zatím mám jen hrubá čísla. Vyplývá z nich, že lidé uposlouchávají výzev a méně v období smogu vycházejí ven. Méně lidí se pohybuje ve městě i s auty, méně je jich i v MHD. Aktivity, které pro ně nejsou nutné, prostě odkládají,“ dodal Boháč s tím, že během pár dnů by měl mít konkrétnější výsledy sčítání, které odpoví na otázku, zda jsou lidé ve dnech smogu ochotni auta nechat doma a jet veřejnou dopravou, či ne.

GLOSA RADIMA ŠLEZINGRA
Pozor na smog v tramvajích

Patřím mezi lidi, kteří využívají veřejnou dopravu a do práce jezdí tramvají. Když ostravští zastupitelé nedávno odsouhlasili, že lidé budou během smogových dnů jezdit v Ostravě městskou hromadnou dopravou zdarma, moc jsem nevěřil tomu, že to s kvalitou ovzduší nějak zahýbe. Lidé, kteří jezdí do práce autem, volí takový způsob dopravy proto, že je to pro ně pohodlnější, a než by se mačkali ráno v přeplněné tramvaji (i když zdarma), ve většině případů se svého komfortu nevzdají. Zatím jsem si nevšiml, že by někdo z mých známých začal v době smogu jezdit tramvají jenom proto, že může cestovat bezplatně. Naopak jsem si ale všiml toho, že jízda zdarma láká ve večerních hodinách bezdomovce, kteří se hojně rádi povozí a hlavně ohřejí pěkně v teple.
Pravidelně jezdím MHD z centra Ostravy po 20. hodině večer a oranžová tabulka s nápisem “Smog” za oknem tramvaje pro mě získala nový význam. Upozorňuje mě (cestujícího, který si kupuje měsíčník a na bezplatné jízdě tak stejně nic neušetří) na to, že uvnitř to může zapáchat. Rekord byl, když jsem minulý týden u Elektry v centru města nastoupil do tramvaje, ve které sedělo celkem pět pospávajích a zapáchajících lidí. Nejsem žádná citlivka, ale natolik silná koncentrace tělesné “vůně” v jednom voze byla pro můj nos příliš výrazný zážitek, takže jsem jízdu na Svinovské mosty strávil s šálou na obličeji. Nemohl jsme se dočkat, až konečně vylezu z toho smradu a zhluboka se nadechnu vzduchu nasyceného polétavým prachem PM10 s více než 100 µg na metr krychlový.

Opatření vzbuzuje stále různorodé reakce. Někteří se rádi zadarmo svezou, hodně lidí to ale jako dobrý nápad nevidí.

„V sobotu jsme jeli za známými na návštěvu z Poruby do centra. Normálně bychom jeli autem, ale že byla MHD zdarma, využili jsme toho,“ řekl například Petr Horečný. Naopak cestující Kateřina Konečná to nevidí jako rozumné. „Když si vezmu, kolik peněz musí město dopravnímu podniku za ten jeden den vyplatit, zdá se mi to hodně. Za ty peníze, které to bude stát, by se třeba dala postavit nějaká ozdravovna pro děti,“ míní Ježková.

Na smyslu této akce se neshodují ani politici. Skepticky to vidí například poslankyně Kristýna Kočí (VV). „Hromadná doprava zdarma může vypadat líbivě, ve skutečnosti však k řešení problému nijak nepřispívá. Nelze nijak prokázat, že toto opatření přiměje lidi nechat auta doma. Navíc přináší městu náklady ve výši asi jednoho milionu korun denně. Dokážu si představit, že by tyto peníze mohly být využity racionálněji,“ tvrdí Kočí. K MHD zdarma jsou kritičtí i zastupitelé z klubu Ostravak.