Vzpomínkový akt v Komenského sadech v Ostravě, ve městě, které pomáhal jako pilot v roce 1945 osvobodit, si ani ve svém věku nechtěl nechat ujít.

„Někteří mí spolubojovníci zůstali po válce v Česku, ale z letců, kteří žili na Slovensku, už jsem zbyl jenom já. Všichni jinak zemřeli. Já se zatím po zdravotní stránce držím, tak doufám, že přijedu i příští rok,“ říká Droppa.

Během ostravské operace sloužil v prvním československém stíhacím leteckém pluku, jehož velitelem byl tehdejší štábní kapitán František Fajtl. Stíhači, kteří vesměs létali na strojích Lavočkin, byli nasazeni na frontu od poloviny dubna roku 1945 spolu s třetím bitevním plukem.

„Náš pluk měl kolem třiceti letadel, bitevní taky tak, pokud si dobře pamatuji. Naším úkolem, tedy stíhačů, bylo doprovázet bombardéry při bojové akci a chránit je před německými stíhačkami. Po skončení akce jsme jim ještě kryli záda při cestě na letiště Poremba v Polsku, odkud jsme každý den zase startovali,“ vypráví Droppa.

Letci tehdy pomáhali pozemním jednotkám, tedy československé tankové armádě a Rudé armádě osvobodit Ostravsko od fašistických vojsk. „Fronta byla tehdy od Opavy přes Moravskou Ostravu až po Český Těšín, byl to veliký prostor. Bombardéry raketami a palbou ničili pozemní cíle. 30. dubna jsme měli ještě jednu akci, která dovršila osvobození Ostravy. Naše jednotka ale bojovala i potom,“ sdělil Droppa.

Podle něj ještě 2. května byl třetí letecký pluk vyslán k nádraží v Českém Těšíně. „Tam bombardovali celý vlak, ve kterém měli Němci naloženou munici a zbraně. A to byla poslední akce ve válce, které jsem se účastnil,“ dodal Droppa.