Zaznělo i typické hlášení: Ukončete nástup, dveře se zavírají. A vozy metra se rozjely z lokomotivního depa společnosti Vítkovice Doprava směrem k Dolní oblasti a zpět. O zhruba čtyřicetiminutovou projížďku metrem měli lidé obrovský zájem.
Kde se vozy metra v Ostravě vzaly? Vítkovice je získaly k tomu, aby je přestavěly na hybridní vozidlo. „Připravujeme projekt hybridního vozidla na zemní plyn a na elektřinu. Půjde o moderní lehký osobní vlak. A právě metro k tomuto testování skýtalo nejlepší podmínky. Je to lehký vlak, ověřený. Tyto dva vozy, které budou použity pro přestavbu, jsou jedny z prvních vozů pražského metra,“ vysvětlil Jaromír Scelavík, ředitel společnosti Vítkovice Doprava.
Vozy metra táhla po Ostravě-Vítkovicích lokomotiva na zemní plyn, kterou ve Vítkovicích vyvinuli. Jde o první lokomotivu s tímto pohonem v České republice. Společnost ji používá k posunu na vlečkách. Oproti naftovým motorům má nižší emise, je tišší a jezdí s daleko nižšími náklady na pohonné hmoty. „Předpokládáme, že bychom mohli snad už na letošním veletrhu Czech Raildays představit větší lokomotivu, dvoumotorovou, o výkonu pět set kilowattů. Ta už by se dala používat běžně v osobní dopravě pro tažení osobních vlaků. Stavíme ji pro České dráhy,“ sdělil Scelavík.
Metrem v Ostravě se svezl i Michal Pipa s rodinou. „Hlavně pro děti je to velmi zábavné. I mého syna vláčky velmi zajímají, tak jsme si říkali, proč toho nevyužít?“ uvedl Pipa.
Jako každoročně na Den strojařů vyrazila Miroslava Ruprichová. „Můj manžel tady pracuje jako strojvedoucí. Chodíme tu každý rok, teď i kvůli vnoučatům, aby viděla, jak to tu vypadá a funguje. Také se chceme svézt metrem. Do toho, co vyjíždělo v devět, jsme se nevešli, tak čekáme na druhou jízdu,“ řekla Ruprichová.
Mašinky zajímají i Ondru Řepku, který na Den strojařů dorazil z Prahy. „Nebyl to hlavní důvod mé cesty, ale když už jsem tady, nechtěl jsem si to nechat ujít. Těším se, že si to tu všechno projdu,“ řekl Řepka.
Lidé si mohli na Dni strojařů prohlédnout provozy všech společností, od ocelárny přes haly těžké mechaniky po výrobny bezešvých ocelových lahví. Odpoledne se pak zábava přesunula do Landek Parku v Ostravě-Petřkovicích, kde byla hlavním lákadlem soška Landecké venuše, kterou se na jediný den podařilo do Ostravy zapůjčit.