Jak už Deník informoval, v září vyjedou první vlaky RegioJet společnosti Student Agency. Ty budou nejdříve jezdit z Prahy přes Ostravu do Havířova, do konce roku se trasa některých prodlouží až do Žiliny.

Právě na soukromou konkurenci musejí reagovat i státní České dráhy. Jak ve čtvrtek Deníku potvrdil vedoucí tiskového oddělení Generálního ředitelství ČD Radek Joklík, nechtějí se cestujících z ostravského regionu vzdát bez boje. Přestože se dříve hovořilo o tom, že by se pendolina přesunula na trasu mezi Prahu a Brno a do Ostravy by jezdily jiné vlaky nejvyšší kategorie, situace se změnila, protože ČD zatím tolik moderních vlaků nemají.

Více o tématu osobní železniční dopravy čtěte v Souvisejících článcích

„Pendolina budou na trase Praha - Ostrava jezdit i nadále. Pokud jde o další dálkové vlaky, postupně modernizujeme vozový park, a to formou nákupu nových nebo formou modernizace stávajících vozů. To je základní krok k tomu, abychom byli schopní v konkurenčním boji obstát. S tím samozřejmě souvisí i zvyšování kvality služeb. Modernizujeme jídelní vozy a bistrovozy, abychom mohli poskytovat lepší gastronomický servis, od září rozšíříme počet spojů EuroCity, kde se o komfort cestujících starají stevardky, a pochopitelně chystáme i různé akční nabídky. Rozhodně se našich cestujících nevzdáme bez "boje". Chceme je přesvědčit o tom, že dokážeme nabídnout minimálně stejně kvalitní služby jako každý jiný dopravce,“ informoval Joklík.

Modernizace vozového parku není zadarmo. ČD do ní investují miliardy. „Naše pozice je obtížná v tom, že se dlouhá desetiletí do modernizace vozového parku neinvestovalo a tento skluz dnes musíme rychle dohnat, abychom si udrželi naše zákazníky. Jen pro představu, jeden nový vůz pro vlak EuroCity přijde na 40 až 50 milionů korun! V případě ČD navíc nejde o koupi několika souprav, ale o stovky vozidel, protože operujeme na celém území státu a musíme poskytovat srovnatelný komfort všude, ne pouze v několika vybraných spojích. Denně vypravíme na 7000 vlaků. Letos bychom chtěli do nákupu a modernizace vozidel investovat až 8,5 miliardy korun,“ dodal Joklík.

Zlepšení dopravy na trase mezi Ostravskem a Prahou nezajistí jen konkurence mezi dopravci, ale také pokračující modernizace železnice. To umožňuje zkracování jízdní doby. Maximální rychlostí 160 km/hod nejezdí v koridoru jen pendolina, ale také další vlaky, které jsou sestaveny z lokomotiv a vagonů umožňujících tuto rychlost. Nové kilometry modernizovaného koridoru přibývají mezi Bohumínem a Slovenskem.

„Některé ze spojů SuperCity Praha - Ostrava operované jednotkami pendolino budou ve dnech zvýšené přepravní poptávky vedeny přes Český Těšín až do slovenské Žiliny. Nasazením více vozidel s rychlostí 160 km/hod se předpokládá zkrácení cestovních časů na některých tratích, např. z Prahy do Břeclavi o cca 6 minut, z Prahy do Olomouce o cca 11 minut, z Prahy do Ostravy o cca 16 minut, z Prahy do Žiliny přes Ostravu dokonce až o 39 minut,“ uvedl už dříve mluvčí ČD Petr Štáhlavský k nového jízdnímu řádu,“ který začne platit od 11. prosince.

Jak se zdá, cestující si budou moci už brzy vybírat z mnohem pestřejší palety vlaků. Z Ostravy do Prahy budou expresy vyjíždět v hodinových intervalech. ČD a RegioJet budou jezdit každé dvě hodiny. Oba dopravci přitom musí vyžít jen z jízdného, protože dálková doprava na této trati už nebude dotována státem.

„Ministerstvo dopravy neobjednalo žádné dálkové spoje kategorie EuroCity, InterCity nebo Expres na trase Praha - Ostrava. České dráhy proto na této trase povedou na své komerční riziko v samostatných dvouhodinových intervalech jak spoje SuperCity operované jednotkami pendolino, tak ostatní rychlé spoje v kategorii EuroCity nebo Expres. Všechny tyto vlaky nabídnou modernizovaný vozidlový park,“ dodal Šťáhlavský.