Začalo to pojízdnou kavárnou v centru Ostravy, teď zásobují domácnosti i kavárny výběrovou kávou. Pražírnu Father’s Coffee Roastery založil Petr Kvasnička se svou manželkou Marií poté, co měli za sebou provoz pojízdné kavárny i pár let zkušeností v Berlíně.
„Berlín nám sice nenabídl ideální místo pro rodinný život, ale zato jsme tam získali mnoho kontaktů, které jsme pak mohli hned využít,“ vypráví o svých začátcích majitel s hrníčkem čerstvé kávy v ruce.
Ochutnávání kvality
„Tady to všechno začalo,“ ukazuje kavárník na místnost, kterou teď lemují přístroje a nádoby na přípravu kávy. U velkého stolu uprostřed každý den ochutnávají kvalitu upražených zrnek, čemuž se říká cupping. Umleté vzorky kávy se zalijí horkou vodou a čeká se, až si káva sedne na dno.
„Je to něco jako klasický turek,“ dodává s úsměvem kavárník. Během cuppigu zjišťují chutě kávy, a mohou tak odhalit nežádoucí odchylky při pražení, kvůli nimž pak danou várku zrnek nemohou zařadit do prodeje. Káva ale není vadná pro běžnou konzumaci, pouze nesplňuje standardy pražírny. Proto ji nevyhazují, ale posílají například darem na Ukrajinu.
Z cuppingové místnosti prohlídka pražírny pokračuje přes sklad plný poskládaných krabicových kartonů a přes balírnu k pražícímu stroji. V místnosti, které dominuje asi tři metry vysoký chromový stroj s názvem Loring, je teplo a hluk. Pražící stroj se ovládá počítačem, na němž slečna se sluchátky na uších hlídá, jestli je pražící proces v pořádku. „Zde se nasypou zelená kávová zrnka, která pak přístroj nasaje a začíná proces pražení,“ popisuje Kvasnička.
V malém kulatém okénku na stroji je vidět zelená barva zrnek, která se díky teplu uvnitř velkého válce pomalu přeměňuje na hnědou. „Kdyby obal pražičky nebyl zvukotěsný, slyšeli bychom, jak v poslední fázi zrnka pukají,“ vysvětluje.
U kávy neplatí pravidlo, že čím dříve po pražení si ji připravíte, tím lépe bude chutnat. „Po upražení je káva nejlepší až asi po dvou až třech týdnech. Díky dusíku, který při balení používáme ale vydrží uskladněná a čerstvá delší dobu,“ říká Kvasnička. Dodává však, že po půl roce už člověk z kávy může cítit, že je starší. Což je i jedním z rozdílů, mezi výběrovou kávou a tou, kterou běžně najdeme v supermarketech.
Maskování špatné kvality
Běžně prodejná káva je sice levnější (od 60 korun za 250 gramů, zatímco výběrová zrna v této pražírně vyjdou od 221 korun za 250 gramů, pozn. red.), ale podle kavárníka nikdy nevíte, jaké látky obsahuje.
„V běžných obchodech najdete většinou komoditní zrnka, která se nijak neselektují, jako to je u kávy výběrové. Může obsahovat plísně nebo jsou zrnka přepražená, aby se zamaskovala jejich nižší kvalita,“ vysvětluje majitel pražírny.
Naopak stoprocentní výběrová arabika, může být pro pro lidi i přínosná, protože obsahuje i antioxidanty. „U nás už pije výběrovou kávu i babička, která je kupuje i pro své kamarádky,“ směje se kavárník.
Ačkoliv je místnost určená pro balíčkování, kde nám majitel popisuje výhody výběrové kávy, olemovaná prázdným regály, pytlíky se zrnky se tady dlouho neohřejí.
„Pražíme na objednávku, takže nám tady většinou nic nezůstane. Hned dáváme balíčky do krabic a posíláme dál,“ vysvětluje logistiku Kvasnička, který pro své zákazníky na e-shopu nabízí i dopravu zdarma. Pražírna funguje od pondělí do čtvrtku. Když si tedy zákazník objedná kávu do středy, dojde mu ještě tentýž týden. Může se i stát, že zákazník má doma svá čerstvě upražená zrnka už následující den od objednání.