Shodli se na tom, že je načase ukončit kontroverzní akci, která město stála přes dvacet milionů korun a rozdělovala Ostravany na dvě poloviny. Jedni tvrdili, že jde o zbytečné vyhazování peněz, jiní to považovali za dobrý krok ke zlepšení životního prostředí v moravskoslezské metropoli.

Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD) míní, že akce Smog smysl měla. „V Ostravě nebyl nikdo, kdo by nevěděl, že je smog, že může změnit svoje chování a nechat své auto doma,“ tvrdí Boháč.

Důvodem jsou finance

Argumentoval i čísly: „Do Ostravy přijelo v pracovních dnech v době smogu asi o 3900 aut méně, což je o 2,7 procenta méně oproti běžnému dni. V sobotu to bylo o 2800 aut méně, což je méně o 3,4 procenta.“

Boháč tvrdí, že město musí od bezplatné přepravy ustoupit z finančních důvodů. „Peníze, které Ostrava v minulé zimní sezoně vydala z rezervního fondu na bezplatnou dopravu za smogu, musí totiž investovat do nafty pro dopravní podnik. Po zrušení daňového zvýhodnění emulzní nafty musejí dopravci kupovat dražší palivo,“ vysvětlil Boháč s tím, že Ostrava nechtěla kvůli tomu zvyšovat cenu jízdného v průběhu roku, a proto „zadotuje“ dopravní podnik mimořádnou finanční injekcí. „V rezervě kvůli tomu už nezbudou peníze na hrazení dopravy za smogu,“ konstatoval Boháč.

„Bylo to jedno z řady opatření, která pro zlepšení ovzduší Ostrava dělá. Chtěli jsme v praxi ověřit, co ještě nikdo nezkusil. Bezplatná hromadná doprava by měla vyšší efekt, kdyby na ni přispíval stát a rozšířila se na území celého Moravskoslezského kraje,“ míní Boháč.

Podobný názor má i ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD). „Myslím, že na to časem stejně dojde. Že stát bezplatnou hromadnou dopravu za smogu podpoří,“ předpokládá Kajnar.

Opozice rozhodnutí podpoří

Mluvčí opozičních zastupitelů za hnutí Ostravak Petr Kausta rozhodnutí přivítal.

„My to samozřejmě podpoříme. Zrušení akce Smog jsme navrhovali už na jaře. Od začátku jsme tvrdili, že by se ty peníze mohly investovat smysluplněji a do akcí, které přinesou větší efekt. Považovali jsme to za populistické gesto,“ tvrdí Kausta.

V minulosti vyzval zastupitele, kteří pro zavedení bezplatné dopravy zdarma hlasovali, aby miliony za kompenzace za ušlý zisk dopravcům zaplatili z vlastní kapsy. „Samozřejmě na to nikdo nereagoval. I důvod, kvůli kterému teď chtějí akci Smog zrušit, je podle mého jenom zástupný,“ řekl Kausta.

Vyhlášku, která umožňuje jezdit městskou hromadnou dopravou na území Ostravy v době smogu bezplatně, schválili ostravští zastupitelé loni v prosinci. Ve středu 14. září budou hlasovat o jejím zrušení.

Město za bezplatnou přepravu platilo ze svého rozpočtu dopravnímu podniku i soukromým autobusovým dopravcům náhradu za ušlý zisk – 1,2 milionu korun denně. Akce Smog stála přes dvacet milionů korun.

K TÉMATU

Sdružení žaluje kraj, že dělá málo pro zlepšení ovzduší
Dva členové občanského sdružení Vzduch podali žalobu proti Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje. Informovala o tom Pavla Skýbová z tohoto sdružení.

Žalobou se domáhají toho, aby krajský úřad vydal akční plán krátkodobých opatření ke zlepšení ovzduší v ostravském městském obvodu Radvanice a Bartovice, v němž žalobci bydlí a kde jsou dlouhodobě překračovány nejvyšší přípustné limity znečištění pro prach a další škodliviny. „Povinnost vydat akční plán v takto postižených oblastech krajskému úřadu ukládá zákon o ovzduší.

Z legislativy Evropské unie vyplývá, že opatření musí v krátké době vést k dodržování zákonné úrovně znečištění. Žalobci jsou přesvědčeni, že krajský úřad v tomto případě nedostatečně využívá své kompetence a pravomoci,“ konstatovala Skýbová. (ha)