DENÍK ZAUJALO

Když se Alegorie Ostravy zčistajasna objevila před dvěma lety na velké výstavě na Černé louce uspořádané ke kandidatuře na Evropské hlavní město kultury 2015, působila jako zjevení. Pro tisíce návštěvníků se stala jedním z hlavních magnetů této rozsáhlé expozice. Fascinovala totiž nejen svými obřími rozměry 4,5 krát 2,8 metru a vyobrazením mnoha postav v různých profesích, ale i zajímavým příběhem.

Vznikl v roce 1927

Obraz si nechal u šenovského rodáka Viléma Wünscheho namalovat v roce 1927 majitel tehdejšího hotelu Brioni Karel Schindler. Uznávaný malíř na rozměrném plátně zachytil horníky ve sloji, hutníky, rolníky na poli nebo třeba rodinu s dětmi. Uprostřed sedí žena se znakem Ostravy v klíně.

Alegorie Ostravy tak na první pohled vypadá, jako by šlo o dílo z éry socialistického realismu a ne o prvorepublikový obraz, kterým autor reflektoval život v Ostravě mezi dvěma světovými válkami.

Plátno viselo na zdi v hotelové restauraci podle jedné z verzí do roku 1949 a pak se z tehdy přejmenovaného hotelu Odra údajně ztratilo a nalezeno bylo až v létě roku 1992 někde na smetišti. Jiné zdroje mluví o tom, že obraz v Odře za minulého režimu ještě dlouho visel, ale takřka nepovšimnut. Kontury postav se totiž postupně ztratily pod nánosy prachu a dýmu z cigaret, které zde kouřili lidé vysedávající u piva.

Jůza: Jde o mimořádné ostravské dílo

Ať to bylo tak či tak, po revoluci objevený obraz byl v žalostném stavu a potřeboval nutně kompletně restaurovat. Záchranu díla tehdy zafinancoval jeho nový majitel, kterému pak toto pro veřejnost i odborníky zapomenuté plátno viselo doma v obýváku až do roku 2009, kdy zapůsobilo jako zjevení na zmíněné výstavě. Poté však očím veřejnosti dílo opět zmizelo. V těchto dnech však nastal další zvrat v jeho osudu.

„Po téměř dvou letech vyjednávání se zástupcům firmy, která dnes vlastní hotel Brioni, se podařilo obraz odkoupit a umístit jej zpět na jeho původní místo na stěnu v hotelové restauraci. Takže naši hosté si mohou obraz zase prohlédnout takzvaně in natura,“ prozradil Deníku jeden z majitelů hotelu Brioni.

ALEGORIE OSTRAVY

Jeden z nejvýznamnějších regionálních malířů. To byl Vilém Wünsche, autor Alegorie Ostravy, podle ředitele ostravské Galerie výtvarného umění Jiřího Jůzy. „Ten obraz je velmi zajímavý. Jde nejen o monumentální plátno, ale i ojedinělou alegorii, která má mnoho vrstev. Jedná se opravdu o mimořádné ostravské dílo, ačkoliv má i některé umělecké nevyrovnanosti,“ říká Jůza.

Zajímavé je podle něj na obraze malířovo vidění doby první republiky bez zatížení poválečnou ideologií, kdy takovéto alegorie často vznikaly. „Je dobře, že se obraz, který byl na odpis, zachránil a vrátil se na místo, pro které vznikl. Umělecká díla totiž patří nejen do galerií, ale i do veřejného prostoru,“ dodává Jůza.