Děti si tady hrají především s hračkami z přírodních materiálů. Mají lépe rozvíjet jejich fantazii. Zdejší prostředí musí být co nejvíce podobné útulné domácnosti a také stravování se opírá o zásady racionální výživy. Chod alternativní mateřské školy se v mnohém té běžné liší. Zatím taková školka funguje i v Ostravě, konkrétně v Mariánských Horách. Rodiče se ale bojí, že o ni brzy přijdou. Vše podle nich nasvědčuje tomu, že obvod chce školku zrušit.

„Několikrát například proběhlo výběrové řízení na nové vedení školky, a přestože tam dle mého názoru vhodní adepti byli, tak nikdo nebyl vybrán," řekla Deníku jedna z matek, která si nepřála zveřejnit své jméno.

Změny

Alternativní mateřská škola má tedy v současné době společného ředitele s křesťanskou školkou, která sídlí ve stejné budově. „Všechno se za poslední měsíce změnilo. Byli jsme zvyklí na jiný přístup k dětem. Respektovali tady to, co mají děti zažito z domu. Teď se to začíná měnit," míní maminka.

Starostka Mariánských Hor Liana Janáčková tvrdí, že udělala vše pro to, aby školku udržela. „Snažila jsem se najít odborníky, kteří by měli s alternativní pedagogikou zkušenosti, ale výběrového řízení se nikdo takový neúčastnil," říká Janáčková.

Na otázku, jaká je tedy budoucnost alternativní mateřské školy jednoznačnou odpověď nemá.

„Zatím to bude tak jako dosud, tedy že školka bude mít společného ředitele se školkou křesťanskou. Na konci školního roku se budeme rozhodovat, co dál," uvedla starostka Mariánských Hor.

Waldorfská pedagogika ne

Dodala, že proti alternativnímu školství nic nemá, nesouhlasí však s principy takzvané waldorfské pedagogiky. Právě těmi se alternativní školka v Mariánských Horách řídí. „Na radě jsme se dohodli, že takovou školku v obvodě zkrátka nechceme. Obecně ale nejsem proti, aby zde nadále byla alternativní školka. Dokážu si představit ale i to, že bychom dali prostor soukromému investorovi a vznikla zde třeba školka firemní," nastínila možnosti do budoucna Liana Janáčková.

V Ostravě funguje také alternativní základní škola a lyceum. Obě učí děti podle zásad waldorfské pedagogiky. Ředitelka Základní školy waldorfské je přesvědčena, že Ostravě by alternativní „mateřinka" chyběla. „Rodiče mají právo si zvolit, kde bude jejich dítě vzděláváno. V každém případě je důležité, aby taková školka v Ostravě byla," myslí si Lubica Havelková. Pokud rodiče uvažují, že by dítě dali na Základní školu waldorfskou, je vhodné, aby s alternativní pedagogikou začalo už v předškolním věku. „Myslím si, že je to velmi důležité, a pokud obvod školku zruší, bude dětem chybět návaznost," uzavírá.

K TÉMATU: Co je waldorfská škola?

Waldorfská škola se charakterizuje jako škola, která chce člověka připravovat na život nejen znalostně, ale také rozvojem tvůrčích schopností a sociálních dovedností. Waldorfský učitel by měl pohlížet na dítě jako na duchovní bytost, která přichází na svět nadána možností všestranného vývoje. Jeho úkolem je pěstovat toto nadání a vést dítě k tomu, aby bylo schopné jednou převzít výchovu sebe sama. Zdroj: wikipedie.cz

Co si o waldorfské pedagogice myslíte vy? Máte s ní nějaké zkušenosti v rodině, v kruhu přátel? Napiště nám své názory, zkušenosti, poznatky do diskuze, nebo na e-mail tereza.krumpholzova@denik.cz