Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana pro průmysl, energetiku a chytrý region (dříve pro dopravu):
close info Zdroj: ODS zoom_in Jakub Unucka.
V životě jsou prostě situace, které nemají dobré řešení. A oprava klíčového hraničního mostu „na Prajzskou“ je jednou z nich. Druhý most chybí, a i kdyby se ŘSD rozhodlo postavit ho hned, tak nás uzávěra toho stávajícího nemine. Rozhodování mezi čtyřmi měsíci úplné uzávěry a osmi měsíci částečné uzávěry s povolením provozu MHD a IZS bylo ale jednoznačné ve prospěch první varianty. Věřím asi spolu se všemi, že se situace po pár dnech uklidní. Každopádně přeji všem řidičům co nejrychlejší průjezd!
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana pro dopravu
close info Zdroj: Deník/Tomáš Januszek zoom_in Radek Podsawka, náměstek hejtmana pro dopravu.
Jedná se o opravu strategického mostu na silnici I. třídy v působnosti státu, resp. Ředitelství silnic a dálnic České republiky. Ze zkušeností s obdobnými opravami strategických mostů na krajských silnicích víme, že najít řešení bez dopravních komplikací je obtížné. Správce silnice v takových případech spíše těžko hledá řešení přijatelné či citlivější, proto bych postup správce státní silnice nechtěl blíže komentovat.
Josef Babka (KSČM), opoziční zastupitel Moravskoslezského kraje a Ostravy:
close info Zdroj: KSČM zoom_in Josef Babka.
Je to důsledek ztíženého plánování jednotlivých oprav ve statutárním městě Ostravě, kde mámě tři resp. čtyři druhy vlastnictví komunikací a silnic. Dlouhodobě jsem prosazoval a prosazuji, aby tomu bylo jako v Praze, kde všechny komunikace vlastní, stará se a jednotně plánuje opravy či rekonstrukce město. Předpokládalo by to i změnu financování, kdy finance státu a kraje na silnice ve městě by přešly samozřejmě do „kasy“ města. Situace na „Petřkovickém mostu" je samozřejmě pro občany tragická. Na jednání zastupitelstva města jsem připomněl historickou událost výbuchu plynu na mostu Pionýru, kdy prostřednictvím tehdejší ČSLA byla Ostravice přemostěna ženijním mostem. Stejně tak si myslím, že stejné řešení mělo být použito v tomto případě, kdy ve skladech Státních hmotných rezerv by se našel most, kterým by Armáda ČR byla schopna Odru přemostit a nedošlo by ke současným komplikacím.
Lukáš Semerák (Ostravak), opoziční zastupitel Ostravy, ex-náměstek primátora pro dopravu
close info Zdroj: Ostravak zoom_in Lukáš Semerák
Situace mi nápadně připomíná diletantské chování vlády při pandemii Covidu. V době přípravy stavby souvislosti a hledání řešení nikoho nezajímaly. Nyní, když lidé stojí v dlouhých kolonách, nikdo za nic nemůže a politici svalují vinu na druhé. Přitom jsou všichni, tedy primátor, hejtman, ministři dopravy a životního prostředí a dokonce i předseda vlády z jedné partaje. Most je zavřený, na stavbě však potkáte jen pár dělníků. Proč nepracují v noci? Budou pracovat také o víkendech? S nadsázkou uvedu, že být to v Praze, tak tam stát nejprve postaví nový most. U nás však nestojí ani ten provizorní pontonový, jaký byl přes rok na hlavním tahu do Rakouska u Nových mlýnů. Údajně ho nepovolilo Povodí Odry, které řídí MŽP.
David Witosz (Piráti), místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu, garant Pirátů pro dopravu
close info Zdroj: Deník / Lukáš Kaboň zoom_in David Witosz.
Stát už měl dávno postavit alternativní most, přivaděč k dálnici. Ale nepostavil ho a původní most se rozpadá, a tak dnes stojíme před tímto neřešitelným problémem. Každopádně opravu mostu i uzavírky řeší stát, potažmo ŘSD. Ostrava potřebovala zajistit MHD, to se povedlo, samosprávy v tomto případě více vyjednat nemohly. Dopravu není kudy vést kromě mostu v Koblově, který na to není kapacitně připraven. Bohužel je to další důkaz nekompetentnosti vlády a další podobný případ jako dálnice D35. Nejprve se měla postavit ona a až pak opravovat D1. Jenže takhle to je u nás se vším.
Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy
close info Zdroj: Deník / Lukáš Kaboň zoom_in Tomáš Macura.
Nemíním za ŘSD odpovídat otázky na organizaci a intenzitu provádění stavby. Zajistili jsme, že MHD bude fungovat bez omezení, tak co vzít současné a nutné dopravní omezení za impuls pro změnu zažitých přepravních návyků? Na opravu mostu, s tím související omezení a potřebnost reflexe této změny upozorňujeme několik měsíců. Průměrná obsazenost aut v koloně je pod 1,1 osob/auto. Kdyby jen část automobilistů přesedla do MHD, kolony by nebyly. Za pár dnů si to sedne.
(*Odpověděl na sociální síti Twitter, dotaz Deníku předal Vladimíru Cigánkovi - viz poslední odpověď.)
Vladimír Cigánek (ODS), náměstek primátora Ostravy pro dopravu
close info Zdroj: se svolením Vladimíra Cigánka zoom_in Vladimír Cigánek
Dopravní komplikace vznikají při jakékoliv uzavírce, o to více v místě, kde běžně oběma směry se přemisťovalo téměř 30 000 vozidel denně. Samozřejmě, že chápu situaci řidičů, kteří tráví dlouhé minuty v kolonách. Podle našeho sledování se jednalo o pondělní ranní zdržení mezi 30–60 minutami a v odpolední špičce do 30 minut. V úterý bylo v ranní špičce mezi 7.00 – 8.30 hodinou zdržení v koloně mezi 2-15 minutami. Příčinu nynějšího stavu nespatřuji v nutnosti majitele ŘSD provést nezbytnou opravu mostu na komunikaci I/56, ale jako důsledek neexistence stavby silnice I/56 Opava – Dolní Benešov a Dolní Benešov – Ostrava, což je zásadní dopravní problém této části Moravskoslezského kraje. Po dlouhodobé neshodě starostů na umístění trasy je v současné době odsouhlasena studie MD ČR a je vypsána GŘ ŘSD ČR Brno soutěž na zhotovitele Technicko-ekonomické studie.
Takto vypadala situace první den po uzavření mostu v přilehlém okolí: