„Jde o nepokročilejší systém, který je v takovém rozsahu někde nainstalován. Pokryli jsme s ním celou flotilu vozidel Stadler. Věřím, že jsme tím stanovili nejen v Ostravě nový bezpečnostní standart. Snad bude inspirací i pro ostatní dopravní podniky, a budeme tak stále zvyšovat bezpečnost,“ uvedl generální ředitel DPO Daniel Morys.

Tragická nehoda ve Wolkerově ulici v Olomouci. Tramvaj srazila chodkyni. 14.9.2023
VIDEO: K tragédii na zastávce tramvaje v Olomouci se vyjádřil i ředitel DPO

Antikolizní systém, který přišel na 32 milionů korun, používá dopravní podnik od půlky září.

Bezpečnostní novinka řidiče tramvaje nejdříve upozorní signálem vizuálním, poté zvukovým a jestliže řidič stále nereaguje, sám tramvaj zastaví. Nový prvek by tak měl zabránit i střetu dvou tramvají, jak se například stalo koncem srpna v Praze. Speciální kamera a radar v praxi dokážou identifikovat překážku na kolejích před vozem na vzdálenost až 80 metrů do maximální rychlosti tramvaje 80 kilometrů za hodinu. 

Modřany, nehoda tramvají v zastávce Modřanská rokle.
V Praze se srazily dvě tramvaje. Zranění jsou řidička i jeden z cestujících

Systém však nepřebírá stoprocentní zodpovědnost za řidiče. „Jsem přesvědčen o tom, že v této situaci by šofér zcela jistě reagoval, ale vznikají situace, které nemůže nikdo předpokládat. Nejde o zázrak řešící všechny situace, které mohou v provozu nastat,“ uvedl Daniel Morys s ohledem na červnovou tragédii na Dubině, při níž cyklista nepřežil srážku s tramvají.

Kromě antikolizního systému mají řidiči k dispozici i kamery na bocích a uvnitř tramvaje. Podle ředitele dopravního podniku jej má ve výbavě zatím 60 procent tramvají v Ostravě. „V současné době jednáme o nové smlouvě, díky které bychom kamerovým systémem vybavili i zbytek naší flotily,“ dodal nakonec.