„Jde o nepokročilejší systém, který je v takovém rozsahu někde nainstalován. Pokryli jsme s ním celou flotilu vozidel Stadler. Věřím, že jsme tím stanovili nejen v Ostravě nový bezpečnostní standart. Snad bude inspirací i pro ostatní dopravní podniky, a budeme tak stále zvyšovat bezpečnost,“ uvedl generální ředitel DPO Daniel Morys.
Antikolizní systém, který přišel na 32 milionů korun, používá dopravní podnik od půlky září.
Bezpečnostní novinka řidiče tramvaje nejdříve upozorní signálem vizuálním, poté zvukovým a jestliže řidič stále nereaguje, sám tramvaj zastaví. Nový prvek by tak měl zabránit i střetu dvou tramvají, jak se například stalo koncem srpna v Praze. Speciální kamera a radar v praxi dokážou identifikovat překážku na kolejích před vozem na vzdálenost až 80 metrů do maximální rychlosti tramvaje 80 kilometrů za hodinu.
Systém však nepřebírá stoprocentní zodpovědnost za řidiče. „Jsem přesvědčen o tom, že v této situaci by šofér zcela jistě reagoval, ale vznikají situace, které nemůže nikdo předpokládat. Nejde o zázrak řešící všechny situace, které mohou v provozu nastat,“ uvedl Daniel Morys s ohledem na červnovou tragédii na Dubině, při níž cyklista nepřežil srážku s tramvají.
Kromě antikolizního systému mají řidiči k dispozici i kamery na bocích a uvnitř tramvaje. Podle ředitele dopravního podniku jej má ve výbavě zatím 60 procent tramvají v Ostravě. „V současné době jednáme o nové smlouvě, díky které bychom kamerovým systémem vybavili i zbytek naší flotily,“ dodal nakonec.