„Od zastávky Křižíkova až po zastávku Nová Karolina se ve všech spojích nacházeli naši asistenti přepravy se strážníky. Lidem, které vykázali z tramvají, už nedávali možnost nastoupit do dalších vozů,“ popisovala Karolína Rycková z Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Ten se zaměřil hlavně na pozdně večerní a noční tramvaje jedoucí přes zastávku Stodolní. „Vypadalo to, že snad všichni měli večírek. Nedošlo ale k žádné mimořádné situaci vyžadující zásah strážníků či policistů,“ uvedli účastníci noční akce. Která odstartovala novou strategii DPO.

„Přitvrzujeme! Asistenti přepravy jezdí o víkendech i v noci. Jejich nasazení jsme se rozhodli rozšířit na základě podnětů cestujících,“ vzkázal jeho ředitel Daniel Morys. Páteční premiéra pravidelných kontrol znamenala v osmnácti tramvajích prověření 745 pasažérů. 109 jelo načerno.

Asistenti přepravy se podle Moryse zaměřili navíc na dění mimo vozy… a kuřáky „Cestující si stěžují, že mnoho lidí nerespektuje zákaz kouření na zastávkách, a proto ve spolupráci se strážníky začínáme vyžadovat striktní dodržování i tohoto nařízení,“ sdělil ředitel DPO.

Uniformovaní asistenti přepravy nedostali za úkol – na rozdíl od revizorů působících v civilu – pokutovat, nýbrž černé pasažéry z tramvají, autobusů či trolejbusů vyhazovat. Za dva roky tak kvůli „nedodržování smluvních přepravních podmínek“ učinili ve 156 490 případech!

„Mám velkou radost, že asistenty přepravy zná a pozitivně vnímá už osmdesát procent našich cestujících,“ konstatoval Morys. DPO na tuto pozici zařadilo skoro šedesát zaměstnanců, k jejichž práci patří i pomáhání invalidům či maminkám s kočárky a informování o situaci v dopravě.