Původně měla oprava dálničních mostů začít hned se zahájením stavební sezóny, tedy v dubnu. Podle nejnovějších informací se s prvními opravami počká až po skončení mistrovství světa v hokeji.

Konkrétní datum bude stanoveno po dohodě ministerstva dopravy s vedením města.

S největší pravděpodobností však práce začnou v poslední dekádě měsíce května. Po celou dobu rekonstrukce budou přivaděče uzavřeny.

Vady na šest let starých mostech se objevily v polovině loňského roku. Na jejich příčinách se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s Eurovií nemůže shodnout. Podle firmy se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, ŘSD to odmítá. Od konce loňského roku na ně smí vjíždět jen vozidla do 3,5 tuny, a to třicetikilometrovou rychlostí. Začátkem ledna Eurovia odmítla udělat nutné opravy za vlastní peníze. ŘSD je ale chce po firmě vymáhat zpětné poté, co mosty samo opraví.

„Předpokládáme, že na mistrovství světa přijedou desetitisíce fanoušků, značná část z nich právě po D47, a případné uzavření dálničních mostů v těchto dnech by mohlo v Ostravě způsobit vážné dopravní komplikace, čemuž se chceme vyhnout," sdělil primátor Ostravy Tomáš Macura.

Spor s Eurovií

Ministerstvo dopravy odhaduje, že oprava obou dálničních mostů by neměla trvat déle než dva měsíce od zahájení prací. Náklady na opravu obou mostů předběžně vyčíslilo na částku do 20 milionů korun. Úhradu nákladů bude následně požadovat po zhotoviteli – stavební společnosti Eurovia.

„Spor s Eurovií se pozmění na spor o uhrazení takto vynaložených nákladů a odstranění reklamovaných vad. Oba mosty opravíme najednou. Cílem je jednoznačně vrátit mosty bez omezení Ostravě do plného provozu. Bezpečně a co nejdříve," uvedl ministr dopravy Dan Ťok a dodal, že mosty mají dva typy vad.

„První vadou je to, že jsou ovlivněny podložím, které se roztahuje a tlačí na ložiska a základy mostů takovým způsobem, na které nejsou projektovány, a proto hrozí jejich zhroucení. Druhý typ vady je v uvozovkách ne úplně poctivá česká práce. Víme, že v mostech je ve skutečnosti míň železa a oceli než bylo vyfakturováno. Jsou to sice kosmetické vady, které nebudou vadit provozu, ale chtěli bychom získat alespoň slevu z ceny, aby peníze, které byly vyčerpány neprávem, byly vráceny. Není možné, aby za peníze daňových poplatníků někdo odváděl práci, za kterou se pak všichni stydíme," řekl ministr dopravy.

Ministerstvo má v plánu oslovit pět firem, které mají zkušenosti se stavbou mostů. Vybrala je centrální komise ministerstva. "Nebude to zadání jedné firmě a určitě to nebude Eurovii. Bude to několika firmám, které budou mezi sebou soutěžit," dodal ministr.