Na ten den Bohuslava Dihlová nikdy nezapomene. Bez přehánění se dá říct, že se podruhé narodila.

„Byl to šílený pocit. Proti nám se řítila tatrovka, která obrovskou rychlostí vjela do zatáčky. Nedalo se nikam uhnout. Na tu bezmoc nikdy nezapomenu. V poslední chvíli jsem strhla volant směrem do příkopu. Naše auto skončilo na střeše. Měla jsem hrozný strach o svého syna. Naštěstí jsme přežili," popsala Bohuslava Dihlová nehodu, která se jí stala na jednom z nejrizikovějších ostravských úseků mezi Ostravou-Plesnou a Děhylovem. Vážných havárií se tu v posledních letech stalo hned několik. Viníky byli bezohlední řidiči, kteří při vjezdu do Ostravy výrazně překročili povolenou rychlost a poté nezvládli průjezd záludnou zatáčkou. Buď havarovali sami, nebo ze silnice vytlačili protijedoucí vozidla.

Nezpomalíš? Nepojedeš

Nyní se ale začalo blýskat na lepší časy. Před nebezpečným úsekem se objevil speciální radarový semafor s automaticky nastavenou červenou. Na zelenou se přepne jen tehdy, pokud vozidlo jedoucí směrem do Ostravy nepřekročí povolenou padesátku.

„Je to skvělé řešení. Škoda jen, že tam semafor nebyl už dříve," řekla Deníku Bohuslava Dihlová.

Zařízení se zatím osvědčilo. „První zkušenosti jsou dobré. Řidiči semafor respektují a skutečně rychlost sníží na padesát kilometrů v hodině. Nic jiného jim stejně nezbývá, jinak by museli projet na červenou, a to by je mohlo přijít draho," řekl Deníku starosta městského obvodu Ostrava-Plesná Jan Bochňák s tím, že o instalaci semaforu radnice usilovala delší dobu. Oslovila magistrát i vedení kraje. „Nakonec se nám to podařilo," dodal. Projekt financoval ostravský magistrát.

Na radarovém semaforu naskočí zelená jen tehdy, pokud řidič dodrží předepsanou rychlost.

Starosta Plesné věří, že v těchto místech již k nehodám nebude docházet. „Ročně jsme jich tu měli hned několik. Auta končila v plotech, v příkopech na střeše, došlo i ke zranění," řekl Jan Bochňák.

Obyvatelé Ostravy-Plesné umístění semaforu vítají. „Věříme, že to pomůže. Už to bylo neúnosné. Došlo tu k řadě nehod. Jen my jsme měli minimálně třikrát do roka auto v plotě. Poblíž je navíc zastávka, kde děti čekají na spoj. Neumím si představit, kdyby se v té chvíli mezi ně vřítilo auto. A takové nebezpečí skutečně existovalo. Kdykoliv se něco mohlo stát," uvedla Božena Poštulková, která bydlí v domě přímo u zatáčky. „Některé z těch nehod byly hodně škaredé. Například tu havaroval motorkář. Utrpěl těžká zranění, převezli ho do nemocnice. Nevím, jestli přežil. Jindy jela od Děhylova žena v osobním vozidle a přes plnou čáru začala předjíždět auta. Zatáčka ji vynesla, narazila do plotu a s autem udělala několik kotrmelců," dodala Božena Poštulková.

Podobné semafory, byť ojediněle, se již objevily i na dalších místech Moravskoslezského kraje, o budování nových se jedná. „Tyto semafory jednoznačně zvyšují bezpečnost silničního provozu," uvedl Radomil Seiml, ředitel společnosti, která radary dodává.

Jak funguje a co dokáže radarový semafor

Na radarovém semaforu je automaticky nastavena červená. „Pokud se do zorného pole radaru přiblíží vozidlo jedoucí povolenou rychlostí, přepne semafor na zelenou ještě dříve, než řidič musí zpomalit, a vozidlo plynule pokračuje v jízdě," řekl Deníku Radomil Seiml, ředitel společnosti, která radary dodává. Když vozidlo překročí povolenou rychlost, zůstane na semaforu červená. To donutí řidiče zpomalit a v případě výrazného překročení rychlosti zcela zastavit. Teprve poté dojde k přepnutí semaforu na zelenou a uvolnění provozu. „Zařízení umí řešit jedoucí kolony, které nezastaví ani nerozdělí," dodal Seiml s tím, že semafor nachází uplatnění zejména před nebezpečnými úseky. Je také vhodný v dlouhých a přehledných místech, která svádějí k podvědomému zvyšování rychlosti.