V letošním zkušebním provozu se uživatelé projedou prvních patnáct minut každé jízdy zdarma, každá další čtvrthodina je pak bude stát šest korun. Po registraci do systému společnosti Rekola Bikesharing, která službu veřejných kol zajišťuje, si lidé budou moci půjčit kolo jak přes mobilní aplikaci, tak prostřednictvím textové zprávy nebo u konverzačního systému Messenger. Stojany pro kola fungují na takzvaném hybridním principu. Umožní půjčení kola na jednom stanovišti a jeho vrácení do stojanu na jiném místě, přičemž nehrozí situace, že by lidé nemohli vrátit kolo na přeplněný stojan.

„Díky tomu, že stanice není přímo určená k zamykání konkrétního počtu kol, můžete přimknout jedno kolo k dalšímu,“ vysvětlil ostravský koordinátor společnosti Rekola Lubomír Fridrich.

Lidem od května poslouží celkem sto osmdesát kol s nastavitelnou výškou sedátka. Pokud bude projekt úspěšný, mohl by se jejich počet vyšplhat až na pět set. Dětské verze kol ale lidé v ulicích nenajdou. Stojany budou umístěny celkem na devětatřiceti místech hlavně v Moravské Ostravě, ale i ve Slezské Ostravě, Dolní oblasti Vítkovic, na petřkovickém Landeku, v sadu Boženy Němcové a u Hlavního nádraží v Přívoze.

Za veřejná kola nebude Ostrava letos nic platit a smlouva Rekoly s městem skončí v závislosti na počasí nejpozději tři dny před Štědrým dnem. „Chceme si ověřit zájem o tuto službu v Ostravě, zda jsme lokality dobře vytipovali a odhadli počet kol,“ řekl primátor Ostravy Tomáš Macura. Na konci roku vedení města společně s Rekolou projekt vyhodnotí, zváží úpravy cen výpůjček či případné rozšíření služby do dalších městských částí. Společnost Rekola Bikesharing provozuje stejnou službu například i v Praze, Brně nebo Liberci.

Markéta Sulková