Fungující stát prosadí jen silná vláda, Aby tu chtěly žít i naše děti nebo Konec bordelu a korupce. V neposlední řadě i Střední třído, braň se. To jsou ony. Předvolební slogany politických stran, které se mezi sebou perou o voličskou přízeň. Lidé se ale shodují, že tato forma propagace je oslovuje nejméně.

Potvrdil to například Petr Vozniak z Ostravy-Zábřehu. „Každý den jezdím po Plzeňské ulici do práce. Musím říct, že je to šílené. Těch billboardů je tam snad milion. K volbám samozřejmě půjdu, ale na základě plakátů se určitě rozhodovat nebudu," řekl pětadvacetiletý muž.

Stejně to vidí také Milada Horníková z Ostravy. „Člověk si sem tam připadá jako v Jiříkově vidění. Valí se na něj hlavy, hesla, čísla. Podle mě je to k ničemu, kdyby raději politici vložili ty peníze do něčeho užitečného. Udělali by lépe," uvedla důchodkyně.

Obchod je obchod

Jiný názor mají na billboardy ale reklamní společnosti, které plochy nabízí a do jisté míry z nich žijí. „Naše firma není do politiky angažovaná a vylepování billboardů s předvolební reklamou bereme jednoduše jako obchod. Pokud nás tedy někdo osloví, neodmítneme jej," řekl Tomáš Martinák z ostravské společnosti Kaposervis.

„Letos nás kontaktovala řada agentur, která pro politické strany pracuje, takže se lidé na našich plochách s politiky setkávají. Musím říct, že je teď větší poptávka po místech, o které přes rok zavadí jen málokdo, politici ale chtějí být vidět všude tam, kde chodí lidé," dodal Tomáš Martinák.

Dále doplnil, že umístění politických billboardů jeho firma s majiteli pozemků vždy konzultuje. „Když se jim nelíbí daná politická strana, jsme vždy ochotni plakát umístit jinam. Co se týká antikampaní, nikdy nezveřejňujeme ty, které by mohly někoho zdiskreditovat, nebo ty, které přesahují nějaké morální meze. Cena billboardu se u nás pohybuje okolo šesti tisíc včetně výlepu," řekl Martinák.

Několik politických stran má mezi svými klienty také reklamní agentura Exage z Ostravy. „Vylepování billboardů není naší hlavní činností, takže je počítáme v řádech kusů. S majiteli pozemků, na kterých jsou reklamy vyvěšeny, ale jejich obsah nekonzultujeme," uvedl výkonný ředitel společnosti Petr Juříček.

Své billboardy má po celém Moravskoslezském kraji i Ostravě vylepené třeba KDU- -ČSL. „Celkem jich máme asi třiašedesát. Jejich rozmístění jsem vybíral podle frekventovanosti nabízených míst. Dbal jsem při tom na to, aby se na stejné ulici neopakovaly. Billboardy mají připomenout značku KDU-ČSL, za cíl mají také představení lídra kandidátky v kraji, tedy Tomáše Podivínského," uvedl krajský tajemník KDU-ČSL Moravskoslezského kraje Jiří Navrátil.

Zhruba třicet billboardů po Ostravě a kraji rozmístila také TOP 09. „Spíše než tuto reklamu využíváme kontaktní kampaň, jsme mezi lidmi," upřesnil lídr TOP 09 v kraji Pavol Lukša.

Podle sociologa Vojtěcha Bednáře jsou billboardy volebním folklorem. „Těžko mohou změnit chování voličů, k něčemu je přemluvit nebo přinutit.

Jejich výhodou může být to, že si lidé propojí obličej člověka s danou stranou nebo slogany strany. Podle mého názoru ale nedokáží změnit názor nebo chování voliče," uvedl na závěr sociolog.