Do „černého pátku“ se i tento rok zapojila většina ostravských obchodů a také nakupujících v nich výrazně přibylo. Některé prodejny evidentně posílily stav prodavačů a prodavaček, jinde se tvoří fronty, byť všechny „kasy“ jedou naplno.
Zajímavé je však sledovat, jak jednotlivé obchody k akci přistupují.
Nalákal vás Black Friday k nakupování? Hlasovat můžete v anketě pod článkem.
Rozhodně neplatí, že čím větší poutač a čím výraznější procentuální sleva, tím více lidí. Proč?
Vstupuji do obchodu s obuví, který ve výloze láká cedulí s drobounkým dodatkem „až“ a monstrózní číslicí 50 %. Dvakrát celý obchod svižně obcházím, ale všude vidím pouze deseti- či dvacetiprocentní slevy, ojediněle vyšší. Když následně prodavačku poprosím, ať mi ty „věci za polovic“ ukáže, pár jich skutečně najdeme.
Hlavně ale žena zmiňuje, že akce trvala už od čtvrtku, a to, co bylo ve větších slevách, je pryč. Inu, kdo ví…
BLACK FRIDAY PO ČESKU
I to však koresponduje se strategií českých prodejců, která je však diametrálně odlišná od té klasické americké, odkud akce pochází. Za oceánem se obchody otevírají brzy ráno, lidé před nimi vystávají dlouhé fronty, aby si ty skutečně až devadesátiprocentní nabídky nenechali utéct. Mnohé obchody otevírají klidně i po půlnoci a lidé se o zboží doslova perou. Zdejší poměry jsou jiné. Jak Deník zjišťuje, v Ostravě jeden obchod s elektronikou má akční zboží celých deset dní, oblíbenou „kulišárnou“ je rovnou černý týden. V obchodě se sportovním vybavením zase říkají: „Do Black Friday se nezapojujeme, ale souběžně máme třídenní akci, kdy druhý kus zboží je za polovic,“ informuje prodavačka.
Hlavně ale na více než padesátiprocentní slevu ve výlohách nenarazíte a i ta je ojedinělá. V drtivé většině prodejny sází na akci dvacet procent.
Ty, které ji mají na veškerý sortiment, pak působí přeci jen poněkud důvěryhodněji. Proč? Zvedám telefon a volám své známé, která ještě nedávno v jednom ostravském obchodě s elektronikou stála za pultem a prodávala.
JE AKCE OPRAVDU AKCE?
Jak to v něm při slevových akcích chodilo? „Asi týden předem přišel pokyn k velkému přecenění asi tří až pěti set výrobků, jejichž cena šla nahoru řádově ve stovkách i tisících korun. Většinou u takového zboží, které se moc neprodávalo,“ popisuje známá.
„Den před akcí se pak to stejné zboží přecenilo směrem dolů, ale ony ,výprodejové ceny‘ se mnohdy nesnížily ani na ty původní, natož aby byla řeč o slevě. Jak ale lidé viděli červené cenovky, hned jim to stačilo,“ popisuje žena, jak klamný krok splnil svůj účel. Ostravan Lukáš zase popisuje, jak si chtěl na nejmenovaném e-shopu koupit wi-fi router, který měl původně stát 3996 korun.
„Na Black Friday na něj byla sleva šedesát procent a stál 1599 korun. Jinde však byla jeho běžná cena 1300 korun,“ popisuje s tím, že i proto akcím jako je „černý pátek“ příliš nevěří. Jak ale lidé Deníku přiznávají, do obchodů je tento pátek zavádí zejména tato akce.