Mezi hříšníky jasně dominují muži. Nejčastějším přestupkem je překročení povolené rychlosti v obci.

Podobně jako celá ČR je na tom i Moravskoslezský kraj, kde je mezi řidiči evidováno 408 tisíc mužů a 317 tisíc žen. Dvanácti bodů v minulých deseti letech dosáhlo 6722 mužů a pouze 350 žen.

Bodový systém se podle odborníků osvědčil. Potvrdil to i ředitel moravsko-slezské dopravní policie Jiří Zlý.

„V prvních měsících po zavedení bodového sy-stému došlo ke skokové-mu snížení řady statistických ukazatelů dopravní nehodovosti při srovnatel-né intenzitě dohledu ze strany Policie České republiky. Zde se pravděpodobně jednalo o psychologický efekt provedené legislativní změny," řekl Jiří Zlý. Později se řidiči začali „otrkávat", pozitivní vývoj však nadále pokračoval. To se v kombinaci s dalšími opatřeními a vyšší bezpečností vozidel projevilo na zlepšení celkové statistiky nehodo-vosti, zejména ve snížení počtu mrtvých.

Motoristé v našem regionu si na svá konta od roku 2006 připsali celkem 1,57 milionu trestných bodů. V současné době má v Moravskoslezském kraji alespoň jeden trestný bod více než dvaašedesát tisíc řidičů.

A jaké jsou nejčastější prohřešky? Na první příčce je překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o méně než 20 kilometrů v hodině. V celé republice tento přestupek, ohodnocený dvěma body, spáchaly téměř dva miliony motoristů. Na dalším místě je jízda bez připoutání nebo ochranné přilby. Zde se počet motoristů blíží 900 tisícům.

Mezi nejzávažnějšími přestupky, za které je sedm bodů, vévodí řízení pod vlivem alkoholu a drog.

Bodový systém se podle odborníků osvědčil. Potvrdil to i ředitel moravsko-slezské dopravní policie Jiří Zlý.

„V prvních měsících po zavedení bodového sy-stému došlo ke skokovému snížení řady statistických ukazatelů dopravní nehodovosti při srovnatel-né intenzitě dohledu ze strany Policie České republiky. Zde se pravděpodobně jednalo o psychologický efekt provedené legislativní změny," řekl Jiří Zlý. Později se řidiči začali „otrkávat", pozitivní vývoj však nadále pokračoval. To se v kombinaci s dalšími opatřeními a vyšší bezpečností vozidel projevilo na zlepšení celkové statistiky nehodo-vosti, zejména ve snížení počtu mrtvých.

INFOGRAFIKA

Pro zvětšení obrázku na něj klikněte

Bodový systém.Zdroj: Deník

V Moravskoslezském kraji bylo za deset let fungování bodového systému rozdáno přes jeden a půl milionu trestných bodů.

Řidiči, kteří obdrží trestné body, mají hned dvě možnosti, jak své konto vylepšit. První z nich je dvanáctiměsíční jízda bez přestupků. Poté se jim odečtou čtyři body. Další variantou je absolvování Školení bezpečné jízdy, lidově řečeno kurzu pro odečet bodů. Umazat lze tímto způsobem tři body. Školení probíhá na akreditovaných místech. Jedním z nich je Centrum bezpečné jízdy Libros v Ostravě-Pří-voze, které odečet bodů nabízí od listopadu 2010.

Zájem o tuto „službu" je mezi motoristy poměrně velký. „Kurzu pro odečet bodů se u nás ročně účastní u od 450 až do 700 řidičů," uvedl Dalimil Frič z ostravského Centra bezpečné jízdy.

Kurz se koná zpravidla každý týden v úterý. Přihlásit se může maximálně čtyřiadvacet řidičů. Trvá sedm a půl hodiny a skládá se z teoretické a praktické části. „V teorii se řidič seznámí s legislativními úpravami silničních zákonů, hlavními aktuálními novelami zákonů a užitečnými radami z praxe. V praktické části se řidič se svým vozidlem účastní jízd na polygonu, kde si vyzkouší krizové situace za volantem, krizové brzdění, vyhýbací manévry, aquaplanning a podobně," dodal Frič.

Do kurzu na umazání bodů mohou nastoupit řidiči, kteří nemají v součtu více než deset bodů a zároveň se nedopustili žádného přestupku, který byl ohodnocen šesti a více body. Mezi těmi, kdo se kurzu v ostravském centru zúčastnil, byl i devětačtyřicetiletý Vladan z Ostravy.

Na moderní polygon jej přivedlo sedm nasbíraných trestných bodů. „Slyšel jsem, že existuje kurz, po jehož absolvování lze odečíst body. Tak jsem na internetu začal hledat kde, a zjistil jsem, že je to tady přímo v Ostravě. Byl jsem spokojený. V teoretické části se člověk dozvěděl něco nového a v praktické si mohl vyzkoušet něco, co nelze přímo na silnici," uvedl Vladan.

Co se týká srovnání s dalšími regiony, moravskoslezští řidiči patří k průměru. „Nejvíce neukáznění jsou řidiči ze Středočeského kraje, Prahy a Jihomoravského kraje, naopak nejméně bodovaných řidičů bylo za celých deset let v krajích Karlovarském, Libereckém a Pardubickém," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že v České republice je registrováno 6,7 milionu řidičů, z toho 3,7 milionu mužů a tři miliony žen. Tomu však rozhodně neodpovídá poměr vybodovaných řidičů. Ze sedmdesáti tisíc hříšníků je přes pětašedesát tisíc mužů.

Tresty se rozdělí do tří skupin

„Bodový systém se osvědčil, rádi bychom však, aby byl pro řidiče přehlednější," konstatuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Výtkou odborníků i řidičů je to, že nevědí, kolik trestných bodů mají. Stejně tak netuší, jaký je aktuální „sazebník" trestů. Obojí by se mohlo změnit: ministerstvo by pro řidiče, kteří by o to požádali, rádo spustilo službu automatického upozornění při jakékoliv změně jejich bodového konta. Přišla by jim buď SMS, nebo e-mail.

DVAKRÁT ŠEST. A KONEC

Ještě větší ambicí je ale zpřehlednění trestů. Dnes se uděluje 1 až 7 trestných bodů za různé delikty. I úředník se většinou musí podívat do tabulky, aby věděl, jaký trest udělit. „Nová podoba bodového systému by měla obsahovat pouze tři pásma bodů – 2, 4 a 6, oproti dnešní škále 1 – 7, která je pro řidiče méně přehledná," popsalo Deníku ministerstvo dopravy. Pokud by řidič nově spáchal v jednom roce dvakrát za sebou závažný přestupek, ohodnocený 6 body, vybodoval by se a přišel o řidičské oprávnění.

Po zpřehlednění bodového systému volají i odborníci. Dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti nedávno připomněl, že v EU má bodový systém zavedeno 23 zemí. Naposledy se přidalo Portugalsko, které má, stejně jako Česko, 12bodový limit. Portugalci však hned od začátku zavedli dálkový přistup ke kontu řidiče. Stačí se zaregistrovat na příslušné webové stránce a pak ji jen pravidelně navštěvovat. „Jedná se o inspirativní řešení, maximálně efektivní pro stát a uživatelsky přívětivé pro řidiče," uzavírá Budský.