Když jel Lukáš Konečný po ulici 30. dubna k ostravskému magistrátu, nestačil se divit. Na novém červeném pásu před přechodem pro chodce musel zabrzdit. Ne proto, že by zrovna někdo přes cestu přecházel, zpomalil kvůli dírám na silnici. „Nechápu, jak je to možné. Nový povrch nestál zrovna málo peněz, je to tu chvíli, a už je to celé rozdrolené,“ zlobil se muž.

Podobné zkušenosti mají řidiči i na dalších místech v Ostravě. Potvrdil to mluvčí Ostravských komunikací Jiří Maléř. Společnost, kterou mediálně zastupuje, spravuje ostravské silnice a speciální třicetimetrový povrch, který má zkrátit brzdnou dráhu auta až o třetinu, si objednala u firmy Značky Morava.

„Víme o tom, jde o několik míst, monitorujeme situaci, budeme to řešit standardní reklamací. Budeme chtít, aby zhotovitel i s ohledem na počasí problémové úseky co nejdříve opravil,“ řekl Maléř.

U sedmnácti nejrizikovějších přechodů pro chodce ve městě se nový povrch ze speciální červené hmoty, která má lepší brzdné vlastnosti než asfaltová vozovka, začal pokládat zhruba před měsícem. Řidiče jedoucí například po ulicích Hornopolní, Čujkovově, Dr. Martínka nebo po Hlavní třídě v Porubě mají nabádat k tomu, aby zpomalili.

Opatření, které ze svých úspor platily Ostravské komunikace, stálo zhruba čtyři miliony korun. Podle ředitele Daniela Lyčky letos tato městská firma ušetřila díky optimalizaci svého fungování okolo deseti milionů korun. Peníze chtěla vhodně využít, proto je vložila do zvýšení bezpečnosti přechodů. „Adhezní koberec před přechody se jinde v republice i ve světě už používá, tak snad se toto opatření ujme i v Ostravě,“ konstatoval před časem Lyčka.

Podle náměstka ostravského primátora pro dopravu Aleše Boháče se projekt vyhodnotí po zimě a vedení Ostravy se rozhodne, jestli stejně zabezpečí i další přechody.

POSTŘEH MIRKY CHLEBOUNOVÉ

Reklamace za reklamací

Ostravské komunikace budou reklamovat nejspíš zfušovaně položené červené pásy před přechody pro chodce, které se na několika místech v Ostravě začaly drolit. V pořádku. Za své čtyři miliony korun, které ušetřily lepším hospodařením a organizací práce, mají dostat kvalitní rudý koberec.

Nedávno skončila další oprava ostravského Masarykova náměstí. Poškozenou dlažbu stavebníci zdrsnili, aby to na ní neklouzalo, a zrenovovali ji. Z většiny opět v rámci reklamace, na které se zúčastněné strany navíc dlouho nemohly dohodnout.

Podívejte se na novou dálnici. Tak dlouho jsme na ni čekali, a od novoty jsou s ní neustále potíže, které, zdá se, vyvrcholí megareklamačním sporem nemajícím v Česku obdoby.

Není těch reklamací nějak moc? To se vypařily pověstné zlaté české ručičky, nebo jsou teď v kurzu ti, kdo se snaží práci hlavně „ošulit“ a s ostatními „vydrbat“?