Důchodkyně Jaroslava Kurečková se po operaci kyčlí pohybuje o berlích. O to větší problém je pro ni stihnout přejít na přechodu pro chodce za dobu, kdy svítí zelená.

„Nedojdu kolikrát ani do půlky, a už se zase objeví červená. Vždyť to nemohou stihnout ani mladí lidé," říká paní Kurečková. Většina řidičů je prý naštěstí ohleduplná a počkají, než dojde bezpečně na chodník.

„Signál volno, zelená pro chodce, je navrhován pro jejich vstup do vozovky, dle směrnic musí být minimálně v délce pěti vteřin. Délka se podle možností prodlužuje, minimální tak bývá použita pouze výjimečně," sdělil Miroslav Laštůvka z Ostravských komunikací. Zjednodušeně se podle jeho dalších slov dá říci, že i když vstoupíte na zelenou na poslední chvíli, nebezpečí nehrozí.

„Ve skutečnosti má chodec po vstupu do vozovky do rozjezdu vůči němu kolizních vozidel času na přejití dostatek, i když mu již svítí červená. Ta platí pouze pro další chodce na chodníku aby již do vozovky nevstupovali, neboť ti by opravdu již přejít nestačili."

Intervaly zelené jsou na některých přechodech velmi krátké.Dodal, že délku zelené nejde nastavit třeba pro lidi s omezenou hybností, jako je Jaroslava Kurečková. „Tito lidé se na přechodu vyskytují, ale jsou spíše výjimkou, a nikdo málo pohyblivého chodce nepřejede pouze z důvodu, že mu již svítí zelená, ale nechá ho dojít. Pokud by bylo volno pro chodce nastaveno pro lidi postižené, znamenalo by to v řadě případů dopravní kolaps příslušné komunikace," zdůvodnil dále Laštůvka.

Dlouho musejí lidé čekat na zelenou například na přechodu přes ulici Českobratrskou u zastávky MHD Konzervatoř.

„Stojím tady někdy i tři minuty. Mnohým dojde trpělivost a vrhají se mezi auta," řekl Radek Pščolka, který tudy chodí denně.

Problém je podle Ostravských komunikací jinde. „Tento přechod a řada dalších je s volnem pro chodce na výzvu, k tomu slouží tlačítko viditelně umístěné na stožáru signalizačního zařízení, a pokud jej chodec nezmáčkne a na tlačítku se nerozsvítí nápis ,Čekejte', volno prostě nedostane," vysvětlil Laštůvka.