Končí závažnými zraněními i smrtí. K haváriím dochází nejčastěji v podvečerních a večerních hodinách, ale také po ránu, kdy ještě není denní světlo. V této souvislosti odborníci doporučují, aby lidé měli reflexní prvky i ve městech, kde to zatím není povinné.

Vidět a být viděn

Podle expertů je na silnicích důležité dodržovat pravidlo vidět a být viděn. Za snížené viditelnosti to platí dvojnásob. Mnozí řidiči, kteří zranili chodce, uvedli, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě. Viditelnost chodců lze zlepšit pomocí vhodně zvolené barvy oblečení, nášivek a doplňků ze speciálních materiálů. Stále používanější jsou reflexní pásky, které lidé dávají na oblečení nebo tašky. Jsou viditelné až na 200 metrů.

„Nejúčinnějšími prostředky ke zvýšení vlastní viditelnosti nemotorizovaných účastníků silničního provozu jsou bezesporu fluorescenční a reflexní materiály. Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla, reflexní materiály pak za tmy a za snížené viditelnosti tím, že odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů,“ uvedla Martina Jablońská z moravskoslezské policie.

Senioři

V ohrožení jsou zejména senioři. Snížená pohyblivost a jejich mnohdy tmavé oblečení jsou velmi nebezpečnou kombinací. Nehody se však nevyhýbají ani mladších chodcům. Záchranáři nedávno informovali o třech těžkých haváriích, které se staly v rozmezí několika hodin v podvečerním a večerním čase v Ostravě, Karviné a na Bruntálsku. V Rýžovišti na Bruntálsku zemřela po střetu s autem jednatřicetiletá chodkyně. V Ostravě utrpěla dvaaosmdesátiletá seniorka závažné poranění hlavy a hrudníku. „Byla v přímém ohrožení života a po poskytnutí přednemocniční neodkladné péče předána v ostravském traumatologickém centru,“ uvedl mluvčí moravskoslezských záchranářů Lukáš Humpl.

V Karviné vozidlo zachytilo devětašedesátiletou ženu. Utrpěla mnohočetná poranění hlavy, hrudníku a dolních končetin. „Byla uvedena do umělého spánku,“ dodal Humpl s tím, že záchranáři v tomto období zaznamenávají každoročně vyšší počet podobných nehod. „Vyzýváme proto chodce i motoristy, aby byli opatrní a dodržovali pravidla silničního provozu a pohybu za tmy na vozovkách,“ uzavřel Humpl, podle kterého je vhodné při pohybu na silnici, zejména mimo chodníky, použít oděv s reflexními prvky. Svůj účel splní i baterka.

Jak jsou vidět

Přibližná vzdálenost, na jakou řidič za tmy a při snížené viditelnosti spatří chodce, který na sobě má:

modré oblečení – 18 metrů

červené oblečení – 24 metrů

žluté oblečení – 37 metrů

bílé oblečení – 55 metrů

reflexní materiály – 200 metrů

Co použít

Fluorescenční materiály
– zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová.
Reflexní materiály – odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 10krát větší vzdálenost než modré oblečení. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 1,5 sekundy (31,25 metru) na to, aby odpovídajícím způsobem zareagoval.