Tisíce tun prachu a nečistot sebraly loni z cest v Ostravě čisticí vozy Ostravských komunikací. Město přitom nechává čistit ulice častěji, než požaduje vyhláška. A to kvůli omezení víření prachu ze silnic, které přispívá k dalšímu zhoršení ovzduší.

„Čistit cesty dvakrát ročně nestačí,“ konstatoval náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč. Město navíc při nadlimitním čištění smétá prach i ze silnic, které nejsou v jeho majetku. Tedy těch, které patří kraji a státu, respektive Ředitelství silnic a dálnic.

„Například při čištění státních silnic na území města bylo v roce 2010 sebráno celkem 751 tun smetků, z toho samotné nadlimitní čištění – za finanční prostředky města – činí 463 tun nečistot,“ vyčíslil Boháč. Na čistění silnic ve správě kraje tak loni Ostrava doplácela 5,9 milionu korun, ve správě Ředitelství silnic a dálnic pak 3,9 milionu.

Vedení Ostravy chce nyní po státu i kraji, ať také ze svých „kasiček“ vyčlení na častější čištění silnic v Ostravě finanční prostředky. Dopis s touto žádostí jim ve čtvrtek odeslali.

„Při množství sebraného materiálu, který je zdrojem reemisí a trvalého znečištění města, jsme prokázali, že z hlediska ochrany životního prostředí je nutné čištění komunikací v daleko častějších intervalech,“ konstatoval Boháč s tím, že současně bude apelovat na změnu vyhlášky o pozemních komunikacích, aby se musely silnice čistit častěji, a to hlavně ty, které se nacházejí v obytné zástavbě.

Ředitelství silnic a dálnic ani kraj se nevyjádřily k tomu, jestli žádosti náměstka vyhoví. „Dopis jsme teprve nyní dostali. Budeme se tím zabývat,“ konstatovala včera mluvčí kraje Šárka Vlčková.

O penězích na čištění komunikací ale například jednali zástupci kraje při návštěvě ministra životního prostředí Tomáše Chalupy na začátku února. Vedení kraje tehdy požádalo ministra o podporu při prosazení toho, aby byla možnost čerpat prostředky na častější čištění silnic ve městech, která mají problémy se znečištěným ovzduším, z evropských fondů, například v rámci Operačního programu Životní prostředí.

V majetku města Ostravy je celkem 139 kilometrů místních komunikací první a druhé třídy. Krajské silnice v Ostravě měří celkem 143 kilometrů. Pod Ředitelství silnic a dálnic spadá 17 a půl kilometrová dálnice a dalších skoro padesát kilometrů silnic první třídy.