Jednadvacet dní a více než dvacet milionů korun. Takový je dosavadní sumář takzvané Akce Smog, kdy jezdí v ostravských tarifních zónách číslo jedna až čtyři MHD zdarma. Reakce lidí na toto opatření, jež zavedla radnice se snahou zlepšit ovzduší ve městě, se různí, převažují spíše ty negativní.

Začínají se ozývat i hlasy těch, kteří v tomto systému místo ušetření jízdného ještě doplatili. Student Jan Diehel si například dočasně přestal kupovat dlouhodobé jízdenky, aby během dní, kdy jezdí MHD zdarma, zbytečně nepřicházel o peníze. Když se během poslední Akce Smog potřeboval přesunout z areálu univerzity v Porubě do Hlučína linkou číslo 75, koupil si v rychlosti SMS jízdenku na zónu, která už je mimostravská.

Zkušenost první: linka číslo 75

„Papírový lístek za 14 korun jsem si koupit nestíhal, pořídil jsem si tedy SMS jízdenku za pětadvacet korun v domnění, že má stejnou funkci. Nasedl jsem do autobusu a jel směr Hlučín. Když jsme opustili ‚zónu smogu‘, tak se nečekaně vyrojili revizoři. Byl jsem v pohodě, měl jsem přece smsku,“ napsal Deníku vysokoškolák.

Vzápětí zjistil, že se mýlil. Podle revizorů z autobusu není SMS jízdenka to stejné co papírová a platí jen ve spojích provozovaných Dopravním podnikem Ostrava. Na jízdním řádu linky 75 je přitom uvedeno kromě dalších dopravců i logo DPO, ten ale posílá na trasu své autobusy jen v určitých časech. Ten, ve kterém jel student, to podle všeho zřejmě nebyl.

Jan Diehel tak během Akce Smog musel nečekaně zaplatit pokutu sedm set korun plus čtrnáct korun za papírovou jízdenku. „Schválně jsem se před koupí smsky díval, jestli linku 75 provozuje DPO a pokud si vzpomínám, bylo tam jeho logo spolu s logem dalších tří dopravců uvedeno. Takže jsem, lidově řečeno, nevěděl, co se děje, když po mě revizoři chtěli pokutu,“ podivoval se ještě student.

Podle mluvčího DPO Miroslava Albrechta platí SMS jízdenka ve všech spojích Dopravního podniku Ostrava, tedy i ve spojích, které jsou zajišťovány touto společností na lince číslo 75. Ty však jezdí jen v určitých časech.

„Proč SMS jízdenka neplatí ve spojích jiných dopravců je otázka, na kterou mohou odpovědět dopravci, kteří jsou zapojeni v systému ODIS a SMS jízdenky ve svých vozidlech na lince 75 neuznávají,“ vyjádřil se k problematice mluvčí DPO a doplnil, že kdyby jel Jan Diehel ve spoji linky 75 provozovaném DPO, jistě by podle mu revizor SMS jízdenku uznal.

Zkušenost druhá: linka číslo 5

Velký ohlas v těchto souvislostech měl i nedávno zveřejněný blog Ladislava Větvičky na iDnes.cz, který osobitým jazykem popisoval práci revizorů během Akce Smog v článku s názvem Krvežiznive bestyje v tramvajce čislo 5.

„Největši sranda je na trati legendarni tramvajky čislo 5. Na nastupni stanici Vřesinska šofer da cedulku SMOG a hlasič ohlasi, že se jede zadarmo. O zastavku dal na stanici Kupaliště schova cedulku SMOG a ohlasi, že konči takzvana městska zona, a tak je třeba cvaknut listek. A taky že ja. Enem co se tramvajka rozjede, ze sedaček se zvednu tři hromotluci v unyformach a začnu lustrovat dusici se kuřata, děcka, baby s nakupem a chlopy ze šichty,“ napsal mimo jiné na svůj blog Větvička.

Závěrem konstatoval, že „eště štěsti, že smog je dysciplinovany a vyskytuje se enem v tarifnich zonach 1–4. Tuž a tak tady žijem. Mam rad moju bolševicku radnicu, bo ma smysl pro humor a originalně vymyslela pokračovani akce Nemysliš, zaplatiš…“

Mluvčí DPO Albrecht však v reakci na tento blog poslal vysvětlení, kde přiblížil to, proč v případě tramvajové linky číslo 5, která jako jediná tramvajová linka vyjíždí mimo území města Ostravy, mohou cestující jet zdarma pouze v úseku zastávek Vřesinská až Poruba koupaliště.

„Na tomto faktu nemění nic, že další jedna z dalších zastávek Krásné Pole je v rámci zónového rozdělení evidována jak pro zónu 9, tak s ohledem na své katastrální umístění i pro zónu 4. Nenavazuje na ni totiž žádný další úsek trasy linky číslo 5, který by náležel tarifní zóně číslo 4. Z toho vyplývá, že ze zastávky Krásné Pole nelze pětkou cestovat v období smogové regulace zdarma,“ uvedl Albrecht.

K tématu:

Revizoři vyrážejí za Ostravu

V období platnosti mimořádné přepravy při smogové regulaci operují revizoři Dopravního podniku Ostrava pouze v „neostravských“ zónách, tedy mimo zóny 1 až 4. Počet zaměstnanců na směně je stejný jako v normální dny.

Snaží se vychytat „nečekané“ přechody zón, aby ulovili zmatené cestující a měli za svou službu splněný potřebný počet černých pasažérů? Podle mluvčího DPO Miroslava Albrechta nemá na ohodnocení revizorů výrazný vliv to, kolik pokut za den udělí.

„Podstatná část motivační odměny přepravních kontrolorů je zaměřena na kvalitativní ukazatele. Počet cestujících zadržených bez platné jízdenky ovlivňuje jejich odměňování nepřímo a není rozhodujícím ukazatelem pro výplatu výkonnostních odměn,“ řekl Albrecht a doplnil, že průměrně za pracovní směnu zadrží jeden revizor devět až deset cestujících bez platné jízdenky. (map)
Jaké máte zkušenosti s Akcí Smog? Jak se k vám chovají revizoři na „mimoostravských“ linkách? Pište na e-mail: martin.pleva@denik.cz.