To nás město zkouší, co všechno ještě vydržíme? I taková otázka zazněla včera na veřejném projednávání projektu na výstavbu výcvikové základny pro hasiče a policisty.

Ta má vzniknout na Hranečníku, a to přestavbou bývalých vojenských kasáren. Lidé z okolí plánované základny, kteří na projednávání na ostravský magistrát při zahájení územního řízení přišli, byli pořádně naštvaní. Nechtějí, aby do části Ostravy, která už tak má nejhorší ovzduší v zemi, přibyly další zdroje znečištění.

Ještě větší zápach

„Když jdu v šest ráno do práce, ten vzduch se nedá dýchat, jak smrdí. Vedle máme huť. A teď tu přidají ještě hasičské trenažéry. To aby lidé nevyšli ze cviku?“ ptá se Jindřiška Sikorová, která na Hranečníku bydlí.

Areál mezi Těšínskou a Počáteční ulicí je dnes opuštěný a chátrá. Po revitalizaci má být rozdělen na dvě části, v severozápadní bude probíhat spíše teoretická příprava. Součástí jsou administrativní budovy, sklady, parkovací objekty.

Hlavní výhrady lidí směřují k jihovýchodní části, kde mají být vybudovány výcvikové plochy. Mezi jiným také trenažéry sloužící ke cvičnému zakládání a hašení požárů.

„Výcvik v reálných podmínkách požáru je velmi důležitý. Čím lépe je jednotka připravena, tím efektivnější bude jejich práce ve vztahu nejen k majetku, ale zejména ve vztahu ke zdraví a životům občanů,“ vysvětlil zástupce ředitele moravskoslezských hasičů Vladimír Vlček.

Obavy lidí odborník nerozptýlil

K simulaci požárů by přitom měly být používány hořáky o výkonu až 15 MW a dřevěná hranice. Cvičný požár by se tam měl zakládat na omezenou dobu několikrát měsíčně.

Milan Číhala ze společnosti Teso, která zpracovala rozptylovou studii, tvrdí, že stavba ovzduší nijak zásadně neovlivní.

„Sice bude mít na ovzduší vliv, ale v podstatě jen na okamžitou situaci. To znamená, jen v době nácviku. Když se to porovná s celkovou imisní situací v Radvanicích a Bartovicích, nedojde k žádnému zásadnímu ovlivnění. Nebude to vůbec znát na měřených místních koncentracích,“ tvrdí Číhala. Obavy lidí ale nerozptýlil.

„Tady už není prostor pro žádné další znečištění, tady se musí jenom snižovat jak znečištění, tak hluková zátěž, dokud nebude dodržen limit,“ konstatoval Vladimír Burda z Radvanic a Bartovic, které leží v sousedství Hranečníku. Také tam se lidé obávají, že k nim vítr bude zplodiny z požárů přinášet.

„Vypadá to, že se město Ostrava snaží vyzkoušet, co jeho občané ještě vydrží,“ dodal Burda.

Pousuzování námitek potrvá měsíce

Námitky proti stavbě se sešly jak z řad veřejnosti, tak od účastníků řízení. Jako nevhodnou tuto lokalitu pro simulaci požárů už dříve označila i Česká inspekce životního prostředí. Nesouhlasné stanovisko obvodu Radvanice a Bartovice přišla na čtvrteční jednání tlumočit starostka Šárka Tekielová.

„Výcvikový trenažér je velký stacionární zdroj znečišťování ovzduší. Každý další takový zdroj je špatně,“ uvedla starostka.

Veškeré námitky teď musí kompetentní úřady posoudit, což nejspíše zabere několik měsíců.

„Nevím, jak to dopadne a nejsem v tuto chvíli ani schopen odpovědět na to, jestli budeme hledat nějakou jinou variantu. Momentálně ji nemáme,“ reagoval za hasiče Vlček.

POSTŘEH AUTORKY ČLÁNKU: Připravení lidé a konkrétní obavy

Před asi deseti lety kasárna Hranečník opustili vojáci. Místo nich se tam nastěhovaly myši, slimáci a sběrači kovů.

Se zanedbaným koutem má ale město velké plány. Chce tam postavit výcvikovou základnu. Na první poslech to nezní špatně. Budou tam trénovat urostlí hasiči a stateční policisté. Zchátralé budovy se opraví, vzniknou tam i nové, moderní. Místo ožije.

Součástí výcviku má být ale i nacvičování hašení požárů, které se tam budou pravidelně několikrát do měsíce zakládat. A to s sebou nese další jedovaté zplodiny, které už tak špatnému ovzduší ještě přitnou. A tak z těchto plánů lidé z okolí radost nemají. Spíše strach.

Strach z toho, že se jim bude zase hůře dýchat. Proto se rozhodli, že se to pokusí zastavit. Nemluvili ale o svých obavÁch jen abstraktně. Ti lidé, kteří na veřejné projednávání přišli, byli dobře připraveni a ukázali, že umí a budou své zájmy obhajovat.