Dojet třeba z Poruby nebo z Jihu do centra Ostravy na kole jen po bezpečných cyklistických stezkách zatím není možné. Představitelé města však nechali vypracovat koncepci rozvoje této ekologické dopravy, podle které bude možné na kole jezdit napříč Ostravou zhruba do deseti let.
Zatímco donedávna cyklostezky stavěly většinou městské obvody a převážně jen jejich samostatné části, které na sebe nenavazovaly, nyní se budou cyklistické trasy propojovat. V moravskoslezské metropoli by mělo vzniknout pět páteřních tras, které povedou kolem řeky Ostravice a Odry a propojí nejlidnatější městské části. Ostrava bude na jejich stavbu potřebovat asi 280 milionů korun. Část se bude snažit získat z evropských peněz, další finance by mohly přijít i od státu.
„V současné době je ve městě dvě stě kilometrů cyklistických stezek a tras. Tento počet chceme zdvojnásobit. Hlavním cílem je, aby stezky byly bezpečné, oddělené od motorizované dopravy. A aby na sebe navazovaly,“ uvedl Martin Krejčí z firmy DHV CR, která koncepci rozvoje cyklistické dopravy v Ostravě pro město vypracovala.
Hlavní cyklistická trasa kolem řeky Ostravice povede od Vratimova až k Hornickému muzeu na Landeku. Po obou stranách řeky by měly být časem postaveny cyklistické stezky za téměř sto jedenáct milionů korun. „Je to včetně další infrastruktury, například schodiště k molu u řeky nebo vybudování tramvajové zastávky,“ upřesnil Krejčí. Do dvou let by se měla kvůli cyklostezkám zvýšit také nábřežní zeď na Havlíčkově nábřeží. Stavby jsou součástí Integrovaného plánu rozvoje města, který bude z více než dvaadevadesáti procent financován z fondů Evropské unie. Koncepce také předpokládá, že do čtyř let by se mohli cyklisté díky této trase dostat z Ostravy až do Beskyd, tedy do Ostravice a Čeladné.
Stezka kolem Odry za pětačtyřicet milionů korun má začínat v Košatce a končit u Bohumína. Další tři hlavní trasy propojí centrum města s Porubou a Jihem.
Právě cyklistické spojení Poruby s centrem Ostravy je velký zádrhel. „Nejtěžší je překonat Odru. Původně se uvažovalo o tom, že by se postavila stezka podél Svinovských mostů, které se také budou rekonstruovat. Bylo by to sice krásné, ale příliš drahé, potřebovali bychom na to osmdesát milionů korun. Proto povede jinudy – zezadu Svinovem přes starý železniční most,“ uvedl před časem investiční náměstek primátora Zdeněk Trejbal (ČSSD).
Cyklistické napojení Jihu na centrum Ostravy souvisí s výstavbou Nové Karoliny a jejího okolí.
Podle ostravského primátora Petra Kajnara (ČSSD) a jeho náměstka pro životní prostředí Dalibora Madeje (ODS) má výstavba stezek pomoci zlepšit životní prostředí ve městě. „Cílem je, aby lidé místo auty jezdili na kole i do práce. Také zaměstnavatelé by jim v tom měli vyjít vstříc a počítat se šatnami a se sprchami na pracovištích. Chceme dostat do legislativního procesu, aby se s tím při povolování nových staveb počítalo. A aby také měli lidé kola kam bezpečně zaparkovat,“ tvrdí představitelé města.