Nyní není jisté, zda se stavba stihne dokončit do roku 2012, nebo jestli se zcela zastaví. „Objevují se takové zvěsti, i když oficiálně není nic potvrzeno, obáváme se toho,“ uvedl starosta Bohumína Petr Vícha v návaznosti na návštěvu ministra dopravy Víta Bárty.

Na dostavbu dálnice není dostatek peněz


Zastavení dálničních staveb hrozí nejen v Bohumíně, ale i na dalších místech v republice. Jeho příčinou je plánované snížení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2011 o 17 miliard korun a letošní výpadek příjmů fondu téměř o čtyři miliardy. Ministr dopravy na stavějící firmy tlačí, aby na provedení prací daly co největší slevu, aby tak stát ušetřil.

„Stát přitom už loni firmám dlužil peníze, firmy tak stavěly za své,“ upozornil starosta Bohumína Petr Vícha.

Ani kraj nemá zatím oficiálně podložené informace.

Na oficiální potvrzení se čeká


„Zatím není nic oficiálně potvrzeno, čerpá se jen z nedávné návštěvy ministra v našem kraji,“ uvedla mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková.

Bohumínu stavba dálnice a s ní spojené práce a protahování přitom působí nemalé potíže. Město je totiž rozkopáno i kvůli jiným akcím, než jsou přestavby mostů, navazujících na plánovanou dálnici. Staví se zde například nový teplovod.

„Silnice, které na dálnici navazují, přestavujeme. A například lidé ze Skřečoně musí do centra města jezdit dlouhou objížďkou. Což lidé na nějakou dobu skousnou, ale nemělo být to být neúnosné,“ upozornil Vícha.

Samotné pokračování stavby je přitom podle bohumínského starosty levnější, než přerušení prací, konzervace stavby a její nové zahájení.

Takzvaným strašákem a „bičem nad zády“ investorů i stavebníků zřejmě nebude ani mistrovství Evropy ve fotbale, které se v Polsku chystá na rok 2012 a jehož termín byl smluvně podepsán českou i polskou stranou tak, aby na sebe dálnice obou států navazovaly. „Poláci, kteří původně na včasné dokončení stavby sami tlačili, nyní mají také problémy a zřejmě ani oni sami neví, jestli svůj úsek dálnice stihnou dokončit,“ popsal situaci na druhé straně hranice Petr Vícha.