Místo: Rudná ulice. Čas: pondělní ráno. Do nového týdne se někteří řidiči využívající Rudnou ulici probudili s nepěkným uvědoměním. Je třeba jinudy. Ne všichni to ale vědí, zejména nákladní vozidla, a když míjejí křižovatku u Hornbachu směrem na Havířov, jedou – nehledě na dopravní značení – stále rovně.

Zbývá jim jediné, podjet Rudnou kolem hobbymarketu a vrátit se zpět v opačném směru. A třeba to zkusit znovu. Takových kamionů jedoucích tam… a zase zpátky, potkáváme dostatek.

Pojďme tedy postoupit dál. K těm, kteří si všimli nebo vědí, že je třeba sjet na Místeckou. Není překvapení, že počet aut ve směru do centra je vůči protisměru dvojnásobný. Počet pruhů v obou směrech naopak poloviční oproti standardu.

Vše na téma uzavírka Rudné čtěte zde 

Teprve po pár týdnech začínají někteří motoristé naplno vnímat souběžnou rekonstrukci mostu u autobazaru AAA. A klejí!

Spousta lidí má v hlavě záchytný bod – Frýdlantské mosty, místo, kde se opět začnou stáčet a blížit zpátky k Rudné, kterou dosud měli za zády. Někteří zde také míří, jiní nepochybně dávají na dopravní značení, které je nabádá jet po Místecké stále rovně. „Tak asi se má odbočit za chvíli,“ bleskne nejednomu myslí.

DO HAVÍŘOVA? PŘES KOBLOV

Realita je ale příliš trýznivá… zatímco ti, kteří jedou po Frýdlantských mostech, na tachometrech počítají osmikilometrový přídavek oproti standardní trase, poctivci se nestačí divit, když jsou na dohled Bohumína, zato mraky vzdálení od cílové destinace – Havířova. Objízdná trasa vede po dálnici D1 až do Koblova. Celková délka zajížďky, než se přední kola opět dotknou vozovky na Rudné? 21,5 kilometru! Přepočítáno na čas v době špičky? Hodně přes půl hodiny…

Když si řidiči uvědomí, že tento stav potrvá do konce roku, nejspíše zaboří ruce do volantu a zazní na objízdné trase tolik oblíbené „túúúd“. Jen tak, pro uklidnění.

JEDNOSMĚRKA V CENTRU

Pro velký úspěch jedeme uvedenou trasu ještě podruhé. Tentokrát přes „neoficiální“ Frýdlantské mosty, kde se to i tak štosuje už v nájezdu z Místecké. Kdo má Ostravu v malíčku, jen těžko by jel jinudy.

Všichni s tím taky počítají. Na řidiče tak hned na horizontu Frýdlantských mostů čeká upozornění, že do ulice Na Karolíně je zákaz vjezdu, respektive že je z ní „jednosměrka“ počítající jen s auty mířícími do centra. Šoférů, kteří to tudy chtějí i tak „střihnout“, je dostatek, strážník městské policie jich jen během chvilky obrací nespočet.

„Ve spolupráci s městskou policií zde dohlížíme na dodržování objízdných tras a přechodného dopravního značení, které je zde právě kvůli rekonstrukci mostů v Rudné ulici,“ uvedla policejní mluvčí Zlatuše Viačková s tím, že jestli zde zákaz vjezdu bude dočasně, nebo po celou dobu rekonstrukce, bude teprve vyhodnoceno.

O toto opatření požádal Dopravní podnik Ostrava (DPO), protože touto ulicí jezdí po objízdné trase tři autobusové linky, které potřebují volný průjezd. „Do ulice Na Karolíně je vjezd povolen pouze vozidlům MHD. Ostatní auta mohou jezdit po ulici Jantarová, kde jsou dva pruhy, a provoz zde semafory nebrzdí tolik jako u zastávky Karolina,“ řekla Karolina Rycková z DPO.

Možná trasa objížďky v centru Ostravy.

„Jako zástupce investora stavby řidičům doporučuji, aby využívali oficiální objízdnou trasu po dálnici, avšak z lidského hlediska jejich volbu jet přes centrum města chápu,“ uvedl Jiří Plesník z ostravské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Třetí možností je také trasa po Paskovské a Mostní ulici v Hrabové. Avšak i zde bude v létě plánovaná uzavírka. A doprava zde už teď kolabuje. Ostatně jako na většině možných tras do Havířova.