Turistů, kteří zamířili do Moravskoslezského kraje i do krajského města, ve třetím čtvrtletí ubylo. I přesto, že Ostrava i kraj do propagace regionu investují nemalé prostředky, účastní se veletrhů cestovního ruchu a zvou novináře vlivných médií.
Jen reklamní televizní spoty, které na podzim propagovaly zdejší region na kanálech Novy a Primy, přišly na téměř osm milionů korun bez DPH. Další, bezmála 1,4 milionu (bez DPH), činí náklady na účast na třech velkých tuzemských veletrzích v Praze, Brně a Ostravě. K tomu desítky tisíc na menší propagační akce.
V čem je tedy problém?
„Ve třetím čtvrtletí letošního roku jsme zaznamenali zejména výrazný pokles počtu turistů, kteří k nám přijeli z Ruska," vysvětlil Ivan Strachoň, náměstek moravskoslezkého hejtmana, který má investice a cestovní ruch na starosti.
„Jsem přesvědčen o tom, že je to způsobeno současnou politickou situací v zahraničí, zejména vztahy Ruska a Ukrajiny. Cestovní ruch je vždy na tyto situace velmi citlivý a téměř okamžitě se tato atmosféra projeví v návštěvnosti." A tak zatímco z Ruska přijelo o 64 procent návštěvníků méně, jiných národností Poláků, Slováků, Rakušanů a Italů naopak přibylo. „Jsou z velké části ze zemí, kam kraj směřuje své marketingové aktivity," podotkl Strachoň.
Jak doplnil, jedná se o pokles po čtyřech kvartálech, kdy návštěvnost rostla. Navíc statistika eviduje počet přespání. „Návštěvnost Dolní oblasti Vítkovic se dostala na třetí místo v republice a je první nejnavštěvovanější mimopražskou atraktivitou. Otevřením velkého Světa techniky se evidovaná návštěvnost zvedá. Ale jde většinou o jednodenní návštěvníky," doplnil.
Statisíce hostů
Ve třetím čtvrtletí letošního roku přenocovalo v ubytovacích zařízeních po celém kraji 219 312 hostů, což je o 1,9 procenta méně oproti stejnému období loňského roku. Pokles byl způsoben nižším počtem jak tuzemských (o 2 procenta), tak zahraničních hostů (o 1,4 procenta).
A obdobná je situace i v turistické oblasti Ostravsko, která kromě krajského města zahrnuje také Klimkovice a některé okolní obce. Rovněž zde návštěvníků ubylo. O téměř tisícovku.
„Vysvětlujeme si to způsobem vyplňování a vyhodnocováním dat o jejich pobytu v Ostravě, než že by byl menší zájem o město," míní mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. Jak vysvětlila, data jsou zpracovávána Českým statistickým úřadem, a to tak, že se vyhodnocují dotazníky, které obdrží od provozovatelů ubytovacích kapacit.
„Přitom neexistuje skutečná povinnost tyto dotazníky vyplňovat a odevzdávat. Taktéž kontrola neexistuje," podotkla s tím, že naopak některé z ostravských turistických atraktivit v uplynulém období zaznamenaly obrovské úspěchy v návštěvnosti. Kromě již zmíněné Dolní oblasti Vítkovic také ostravská zoo přivítala svého historicky prvního půlmiliontého návštěvníka a rekordy padaly rovněž při letošním ročníku Dnů NATO, na které do Mošnova dorazilo na 225 tisíc návštěvníků.