Dalších bezmála dvaatřicet kilometrů cyklistických tras by mohlo v Ostravě přibýt už v letošním roce. Kromě toho milovníky pohybu na dvou kolech potěší i skutečnost, že v městské hromadné dopravě jim letos přepraví kolo zdarma. Pokud mají dlouhodobou časovou jízdenku.

„Velkou důležitost klademe na to, aby cyklistická doprava fungovala jako alternativa pro dopravu do zaměstnání nebo do škol. Proto je pro nás důležitá cyklotrasa podél řeky Ostravice, která nám umožní napojení jižní části města, Hrabové, Kunčiek na centrum města. Od příštího roku by už mohli lidé jezdit bezpečně kolem řeky," popisuje ostravský cyklokoordinátor Martin Krejčí letošní prioritu.

Jen letos by Ostrava měla investovat do rozvoje cyklotras dalších 174 milionů korun. V rámci republiky se tak z tohoto důvodu ocitla na čelném místě. Jak bude město pokračovat v budování tras pro cyklisty v dalších letech, záleží podle primátora Petra Kajnara na prioritách budoucích zastupitelů. V plánech na následující dva roky je dalších 75 kilometrů tras pro cyklisty. Kromě stávajících 210 kilometrů cyklostezek a pruhů pro cyklisty, vedoucích po chodníku nebo vozovce. „Dnes jsme prakticky v polovině toho, co v koncepci rozvoje dopravní infrastruktury máme schváleno. Pokud se podaří dobudovat těch 75 kilometrů, tak budeme zhruba ve třech čtvrtinách toho, co plánujeme," říká Krejčí.

Nové stojany i kryté úschovny

Ale nejde jen o kilometry cyklostezek. „Když jsme se loni na mezinárodní konferenci setkali se zástupci měst ze Švédska, Irska, Anglie, Francie, tak nás upozorňovali, že to není jen o cyklistických trasách, ale i o komfortu pro cyklisty. První projekt, který chceme letos rozjet, jsou tři kryté úschovny pro kola pod zabezpečením kamer městské policie. Měly by vzniknout u nádraží Svinov, hlavního nádraží a na Mariánském náměstí," popisuje Krejčí.

Po městě by pak měly přibývat také nové typy stojanů na kola, ve tvaru písmene U, jaké jsou například ve Vídni nebo Německu. „Dnes je problém nejen kolo zaparkovat, ale také ho tam poté i najít. Tento typ stojanu umožní, že kolo zde odstavíte bezpečně a hlavně se nepoškodí," vysvětlil Krejčí, který sám do centra dojíždí za prací z Dubiny. Jak podotkl, doprava na kole do centra například z Poruby nebo Jihu je časově srovnatelná s přepravou v městské hromadné dopravě. Ne vždy je však bezpečná, protože například z Poruby musí cyklista projíždět po Svinovských mostech nebo si zajet delší trasou přes Dubí. I na to plány pamatují v příštím roce by tento nebezpečný úsek mohla vyřešit samostatná lávka. Půjde o jeden z nejnáročnějších úseků s rozpočtem téměř 50 milionů korun. Ovšem bude záležet na výše uvedených prioritách…