Vybudování inteligentních dopravních zastávek a podpora veřejné dopravy dohromady za zhruba 146 milionů korun.

Dvě akce spadající do projektu inteligentního dopravního systému, který už několik let brzdí výběry dodavatelů. Vedení města je ale optimistické. Podle primátora Ostravy Tomáše Macury by se mohlo s realizací začít v letošním roce.

„Projekt je součástí dlouhodobého plánu města, které chce jeho prostřednictvím podporovat veřejnou dopravu v Ostravě, souvisí to také se službami pro obyvatelstvo a má to samozřejmě vliv na ekologizaci a životní prostředí. V nejbližším horizontu jsou součástí tohoto plánu dvě akce, které jsme v poslední době řešili. Inteligentní zastávky, akce za 28 milionů korun. To je projektová cena, která se díky výběrovému řízení může snížit. Druhá věc je podpora veřejné dopravy za 118 milionů korun, rovněž projektová cena," uvedl ostravský primátor.

Peníze z EU

U obou akcí město požádalo o financování z Evropské unie.

„Čekáme na potvrzení regionální rady, zda na to bude či nebude možné získat finanční zdroje. My předpokládáme, že ano," podotkl Tomáš Macura. Inteligentní zastávky by podle něj měly spočívat v instalování informačních panelů, které by cestujícím podávaly informace v reálném čase. „Tedy když budete stát na zastávce, uvidíte tam předpokládaný čas příjezdu. Součástí je také software a technické zázemí, které umožní tato on-line data poskytovat," vysvětlil Tomáš Macura.

Podle něj inteligentní systém by měly mít nejvytíženější zastávky v Ostravě.

Druhá akce spočívá v efektivnějším řízení dopravy ve městě. Jejím smyslem je zvýšení plynulosti dopravy. Vozidla hromadné městské dopravy by měla mít přednost při průjezdu křižovatek tak, aby jezdila co nejplynuleji. „Podobný systém funguje například v Olomouci. Reakce tamních cestujících i provozovatelů jsou velmi pozitivní. Přípravu těchto akcí zahájilo předchozí vedení města. Výběrové řízení na dodavatele systémů bylo vypsáno. Jeden z účastníků se však odvolal. Proto teď tuto situaci řeší ÚOHS. Takže je to zablokováno. Prozatím jsme optimisté, protože jsme s úřadem jednali. Předpoklad je takový, že se přikloní k našemu pohledu na věc a nedojde k žádnému zásadnímu zpoždění," doplnil Tomáš Macura.

Ze stejného důvodu byla druhá etapa modernizace dopravy v Ostravě odložena v květnu 2013.

Při první etapě projektu za zhruba pětatřicet milionů korun město v roce 2010 nainstalovalo značky, které řidiče navádějí na volná parkovací místa.