Systém, jehož zavedení stálo 116 milionů korun, využívá po téměř roce fungování jen něco přes tři sta Ostravanů. Služba, která nabízí například možnost vypsat si na internetu formulář pro vydání nového občanského průkazu či provést změny v evidenci odpadu, se nechytila. Zavedením systému přitom mělo občanům skončit složité obíhání úředníků, kteří jsou rozeseti po mnoha budovách v celém městě.

Po půl roce fungování využívala službu přibližně stovka občanů. Úředníci v té době věřili, že po rozšíření systému o další agendy se zájem zvýší na několik tisícovek. Zatím se tak však nestalo. „K dnešnímu dni registrujeme 320 dohod,“ sdělila Pavlína Dudková, vedoucí odboru městského informačního systému na ostravském magistrátu. „Zajímavé je, že občané využívají možnosti objednání se na konkrétní termín a čas pro vyřízení agendy v rámci systému eSMO. V současné době evidujeme kolem tří tisíc objednávek,“ dodala Dudková.

Za tento systém získal ostravský magistrát koncem ledna letošního roku od ministerstva vnitra ocenění. Jednalo se o cenu za inovaci v územní veřejné správě za rok 2006.

„Myslím si, že systém za více než sto milionů korun by měl být efektivnější a mělo by ho využívat minimálně několik tisíc občanů,“ tvrdí Libor Pánek z Ostravy-Mariánských Hor, podle kterého jsou ve městě, které má více než tři sta tisíc obyvatel, tři stovky uživatelů k smíchu. „Stačí se podívat k nám do obvodu. Místo komunitního centra pro seniory a zdravotně postižené, o kterém se mluví už téměř rok, je v zemi zatím jen vykopaná díra,“ říká nespokojený občan. „A to nemluvím o hulváckém koupališti,“ dodává.

eSMO v datech

Zavedení systému stálo 116 milionů korun. Sedmaosmdesát milionů korun se čerpalo ze zdrojů Evropské unie. Statutární město Ostrava přispělo částkou čtrnáct milionů korun. Zbylých patnáct milionů šlo z Moravskoslezského kraje a státního rozpočtu. Bližší informace o službě eSMO najdou zájemci na adrese www.esmo.cz.