Podobně jako v Ostravě situaci vyřešili i v Domově pro seniory Frýdek-Místek či ve frenštátském Domově Hortenzie. Jak? Vidět a slyšet příbuzného, mít jej na dosah, ale nikterak jej neohrozit. Takzvané telefonní kukátko v Domově Iris cvičně odzkoušeli v pátek a v průběhu tohoto týdne už vypisovali na návštěvy pořadník. 

„Je skvělé, jak to vymysleli, abych mohl babičku vídat. Ani po zákazu návštěv raději nebudu chodit dovnitř, babička má přes 90 let a nechci ji ohrozit, raději zůstanu na vzduchu,“ vítá novinku pan Váňa, pravidelný návštěvník Irisu. Podle ředitele domova Michala Mariánka se vedle klasického telefonického spojení mohli klienti vídat s rodinami i díky videohovorům přes Skype, ale tohle je přece jen osobnější kontakt. 

Posloužila knihovna

„Z logiky věci bude před Vánocemi tlak na návštěvy stoupat, proto jsme se rozhodli využít místnost knihovny k těmto účelům. Je tam snížené okýnko dělící interiér a exteriér, díky čemuž se mohou lidé vidět, a my jsme z obou stran namontovali telefon,“ řekl Deníku Mariánek s tím, že ještě přemýšlí, jak zpříjemnit venkovní prostor pro návštěvy.

Prvotní impuls k myšlence podle něj přišel od samotných seniorů a rodin, kteří si v době zákazu návštěv skrze okno nejprve mávali. Ke klientům v terminálním stádiu života návštěvy v Irisu v ochranných oblecích umožňují, navíc od soboty budou návštěvy v domovech umožněny po předložení negativního testu na koronavirus starého nanejvýš 48 hodin znovu umožněny.

Telefonní kukátko se však podle Michala Mariánka plného docenění ještě dočká. A to přestože už nyní v Irisu vytvářejí pořadníky pro takové návštěvy.

„Stejná situace se může opakovat ještě kdoví jak dlouho. Do budoucna jej proto oceníme, navíc uvažujeme nad obdobnou místností vevnitř,“ popsal ředitel.

K TÉMATU

Jak odloučení od blízkých řeší další domovy seniorů?

V Domově Kamenec ve Slezské Ostravě aktivně využívají sociálních sítí, Skypu či mobilních videohovorů. „Jsme tak s příbuznými domluveni už od první vlny. Nosit jim mohou jen balíčky, které šest hodin necháváme ležet na vrátnici a ozařujeme je lampou,“ uvedl ředitel Juraj Chomič.

V Domově Čujkovova v Ostravě-Zábřehu zase začali využívat kdysi oblíbené ICQ. „Pomáháme seniorům psát také klasické dopisy a za asistence ošetřovatelů se s rodinami vídají přes tablet,“ uvedla ředitelka Magda Mertová s tím, že klienti se už dlouho dopředu ptali, jak to bude v období Vánoc. Aktuální vládní informace jim daly odpověď.

Marek Tejzr, ředitel Domova Sluníčko ve Vítkovicích říká, že nařízení musejí dodržovat všichni, každý domov má ale své řešení situace, na které může být hrdý. „U nás klienti mají ve svých stolcích dotyková zařízení, kde si různě pípají a hrají, prohlížejí fotky, takže jsou s touto technikou seznámeni. Klienti jsou psychicky i fyzicky zdatní a nyní se s rodinami baví přes Whats App nebo Skype,“ vysvětlil Tejzr.