Areál společnosti ArcelorMittal Ostrava (AMO) je rozsáhlý, než by člověk přešel z jednoho konce na druhý, zabralo by to asi hodinu. V areálu je například dvě stě kilometrů kolejí a přes padesát kilometrů cest. „Je to takové město ve městě. Například jedna hala válcovny měří asi kilometr a ztrácí se tady,“ říká zástupce zaměstnanců v dozorčí radě Petr Slanina.

Doteď zaměstnance huti přivážely až dovnitř areálu autobusy městské hromadné dopravy, které tam měly několik zastávek. Nově zůstane areál, kde pracuje asi šest tisíc lidí, pro veřejnou dopravu uzavřen.

„Ten systém neodpovídá současným bezpečnostním požadavkům, takže bylo nutné přistoupit ke změně způsobu dopravy. Není možné, aby měl do areálu kdokoliv přístup. To, co bylo zavedeno kdysi za podmínek socialistického podniku, už prostě nebylo udržitelné,“ uvedla mluvčí AMO Věra Breiová.

Autobusy MHD proto budou jezdit pouze k bráně, přes ni lidé musejí projít pěšky a po kontrole uvnitř areálu zase nasednou do „firemního“ autobusu, který je zaveze k jejich pracovišti a bude mít svůj jízdní řád. Doprava smluvními autobusy uvnitř areálu bude zdarma.

Máte pochopení pro změnu v dopravě pro zaměstnanceArcelorMittalu?HLASUJTE V ANKETĚ VPRAVO NAHOŘE!

„Zkraje to bude asi zmatek,“ míní odborář Slanina. „Nyní lidé nastoupili u svého pracoviště do autobusu a věděli, že je zaveze až do místa bydliště. Teď budou muset jít přes bránu a přestupovat. Možná se tam budou tvořit davy. Lidé jsou zatím v očekávání, protože ještě nevědí, jak ty změny budou probíhat přesně. Dvacet třicet let to tu fungovalo stejně,“ sdělil Slanina. Potřeba změny vyplynula z bezpečnostního auditu, na schůdné verzi se podle Slaniny odboráři s vedením společnosti dohadovali dlouhou dobu. „Na druhé straně to některým zaměstnancům může pomoct, v podniku totiž přibudou zastávky,“ podotkl Slanina.

Požadavku hutní společnosti na změnu dopravy v areálu se od prosince přizpůsobí všechny linky, které tam až dosud zajížděly. Největší změna se přitom bude týkat autobusové linky číslo 32, která do huti svážela lidi z Píště a Hlučína.

„Linka bude ukončena v Přívoze. Tam lidé mohou přestoupit na tramvajovou linku číslo 14, která bude prodloužena a pojede až na Jižní bránu. Lidé pojedou déle, ale po změnách, které vyplynuly z požadavků společnosti ArcelorMittal, by tak či tak museli přestupovat,“ informoval jednatel společnosti Koordinátor ODIS Aleš Stejskal. Tento „šichtový“ spoj vyžívali i lidé ze Slezské Ostravy, stál totiž na Gagarinově náměstí. Po úpravě jízdního řádu budou muset cestovat například autobusem číslo 38 ze zastávky Most Miloše Sýkory, který jede oklikou. „Cesta se mi minimálně dvojnásobně protáhne. To mě netěší,“ postěžoval si jeden ze zaměstnanců.

Nový systém dopravy má začít fungovat od prosince, od platnosti nového jízního řádu. „Víme, že to bude pro zaměstnance velká změna. Ale přechod na nový systém je i v jejich prospěch. Pro nás je důležité, aby byli lidé o všem informováni,“ zdůraznila Breiová. Dostatečně dopředu proto podle ní společnost poskytne všem svým zaměstnancům přesný rozpis změn i s novými jízdními řády.