DPO od 1. dubna zpřísní podmínky pro platby pokut za cestování bez jízdenky. Sníženou tarifní přirážku 1000 korun bude černý pasažér moci zaplatit pouze přímo při kontrole ve voze. Dosud měl tuto možnost ještě během lhůty sedmi dnů od kontroly. Pokud od dubna nezaplatí hned na místě, bude automaticky pokutován částkou 1500 korun.

Tuto novinku DPO zveřejnil v souvislosti s aktuálně skončenou kontrolní akcí, která se uskutečnila uplynulý víkend v noci z pátku na sobotu. Kontroly probíhaly v úseku zastávek Křižíkova – Krajský úřad a Svinov, mosty – Vřesinská. Z přepravy bylo vyloučeno 15 procent zkontrolovaných cestujících.

Rekonstruovaný podchod v Ostravě: krápníky jako v jeskyni.
Jak vypadá ostravský podchod "Tylova" po rekonstrukci? Krápníky jako v jeskyni

„Naším cílem je, aby se cestující cítili ve vozech bezpečně a také aby viděli, že platících cestujících si vážíme,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys.

DPO má v současnosti 90 zaměstnanců přepravní kontrolory, 45 revizorů a 45 asistentů přepravy. Asistenti podle DPO „zvyšují kvalitu přepravy cestujících, zejména přispívají k bezpečí a pořádku ve vozidlech, informují, pomáhají cestujícím, a to třeba i s nákupem jízdného“. V Ostravě fungují šestým rokem.

Ekologicky čisté cestování

Ostrava se rozhodla ve spolupráci s DPO a společností Nextbike také více propojit veřejnou dopravu a sdílená kola. Podle města jde o podporu dvou druhů dopravy šetrných k životnímu prostředí. Uživatelé celoroční jízdenky ODIS na veřejnou dopravu v Ostravě a Moravskoslezském kraji mohou využít jako bonus 30 minut bezplatného půjčení sdílených kol Nextbike. Podobný model zavedli již vloni v Praze.

Zastávka Mírové náměstí v ostravské městské části Vítkovice.
PŘEHLEDNĚ: Z chystané tramvajové revoluce v Ostravě vycházejí nejlépe Vítkovice

V Ostravě lze sdílená kola využít běžně pro jízdu 15 minut zdarma. Nově je možné zapojit do aplikace Nextbike dlouhodobou 365denní časovou jízdenku ODIS pro tarifní zóny 1 nebo 2 na dopravní kartě ODISka nebo ZETKA, na platební kartě, v mobilní aplikaci ODISapka nebo MojeDPO. Držitelé takové jízdenky obdrží k dosavadním 15 minutám jízdy zdarma ještě dalších 15 bezplatných minut.

„Propojení služby sdílených kol s jízdenkou ODIS je zároveň spojením dvou možností pohybu po městě, z nichž oba jsou šetrné k životnímu prostředí. Další čtvrthodinu bezplatné jízdy na sdíleném kole mohou uživatelé vnímat jako svého druhu bonus za jejich zodpovědný přístup. Je totiž v našem zájmu, aby se služba sdílených kol stávala veřejnosti co nejdostupnější. Přispívá ke snižování emisí, pěstování zdravého životního stylu a lepší dopravní situaci v našich ulicích,“ uvedla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.

MHD v Ostravě. Ilustrační foto.
DPO eviduje velký zájem o tramvajovou revoluci. Slíbil, že návrh není konečný

Město pro letošní červenec a srpen plánuje navýšit počet jízdních kol k zapůjčení na 1100 kusů. Jednotlivých výpůjčních stanovišť je aktuálně ve městě 350. Nová se nadále zřizují, přičemž dochází také k obnově takzvaně „vypnutých“ stanovišť po zimním období. Provozovatel navíc investoval nemalé finanční prostředky do nových uzamykacích systémů, aby co nejúčinněji předcházel a zabraňoval krádežím kol.

Propojování sdílených kol a MHD je ve světě běžné, kola jsou považována za „prodlouženou ruku“ MHD.

V první sezoně 2019 posloužila sdílená kola k přesunu ve 434 496 případech, loni už provozovatel evidoval 513 747 výpůjček. Rekordním byl pak rok 2020 s 669 970 výpůjčkami.