Stane se to každému. Stojíte na přechodu a kolem vás prosviští moderní tyrkysová tramvaj. Z křižovatky mezitím vyjede autobus ve starém modro-bílém provedení a než přejdete silnici, potkáte ještě dvě tramvaje – jednu spřaženou soupravu, kdy přední souprava je tyrkysová a zadní polepená reklamou, zatímco tramvaj v protisměru je stejná jako autobus – modro-bílá. Pro někoho jen „guláš“ barev, pro jiného vzpomínka na předcházející éru. A pro dalšího otázka: co za touto barevnou nejednotností stojí?

„Aktuálně je ve vozovém parku DPO zastoupena přibližně polovina z celkového počtu v novém, tyrkysovém zbarvení a zbytek je v původním modro-bílém provedení,“ řekla Deníku mluvčí DPO Tereza Šnoblová s tím, že rozdělení na polovinu v tyrkysové a polovinu v původní modro-bílé kombinaci platí jak pro tramvaje, tak i pro trolejbusy a autobusy.

Těmito místy by za pár let měla pokračovat Prodloužená Porážková ulice v centru Ostravy. Spojí Karolinu s oblastí Mariánskohorské ulice a hlavního nádraží.
Ostrava chystá dostavbu Porážkové. Uleví Nádražní a spojí Karolinu s nádražím

První tyrkysová vozidla s reflexním bílým proužkem DPO pořídil už před pěti lety, přestože s myšlenkou na barevnou transformaci si pohrával už déle. Řada lidí si jako první tyrkysové vozy vybaví tramvaje Tango NF2 od Stadleru, kvůli jejich delší výrobě je však v ulicích předběhlo deset parciálních trolejbusů, které jezdí buďto s trolejemi, nebo na baterii.

Zdroj: Youtube

Starší vozy „tyrkysují" průběžně

Postupně DPO aplikoval tyrkysovou barvu nejen na další nové vozy, například tramvaje od Škody Transportation, ale i na starší vozidla.

„U nich se tak ovšem neděje prvoplánově, ale v pouze v případě potřeby přelakování vozidla z jiného důvodu. U autobusů a trolejbusů je to zejména z důvodu větších oprav karoserií po haváriích a u tramvají, které mají delší životnost, dochází k celoplošnému přelakování na tyrkysovou v rámci velkých prohlídek tramvají vždy po 10 letech,“ vysvětlila Tereza Šnoblová, proč je v ulicích stále nezanedbatelný počet vozidel ve starém barevném provedení. Nepřímo tím vyvrátila domněnku některých lidí, jež by se domnívali, že vozy ve starém designu v Ostravě jen „dosluhují“ a nevyplatí se je přelakovat. Tak tomu není.

MHD v Ostravě čekají změny. DPO vsadil na lepší spojení s fakultní nemocnicí
MHD v Ostravě čekají od září změny. DPO vsadil na lepší spojení s FNO

S dalšími opravami a plánovanými prohlídkami proto tyrkysových vozů v Ostravě přibude. „Velkou výhodou tyrkysového schématu je mimo estetické čistoty i snadnější provádění karosářských oprav, kdy všechny opravované díly, například po nehodách, jsou lakovány celoplošně, což je méně pracné a nákladné, než v případě kombinace barev,“ zmínila Šnoblová výhodu nového barevného designu.

Celotyrkysový DPO do deseti let

S vidinou zisku nechává DPO po městě jezdit také několik reklamních vozidel s celoplošným polepem. „Cena celovozového polepu se pohybuje od 100 000 do 180 000 korun bez DPH. Obsahuje to výrobu, instalaci polepu a odstranění z vozidla,“ přiblížila Šnoblová s tím, že celovozový polep má dnes 24 tramvají a jeden autobus.

Sdílená jízdní kola Nextbike v Ostravě.
Spojí Frýdek, Havířov a Ostravu? Sdílená kola táhnou, nově i v Ludgeřovicích

„MHD je výkladní skříní města a chceme, aby ji prezentovaly moderní, čisté, ekologické a tyrkysové vozy. Celovozová reklama je tak možná pouze u starších typů vozů, kritériem je starší modro-bílé lakování,“ upřesnila.

Výhradně tyrkysové vozy budou s ohledem na přirozený proces obnovy vozového parku a termíny prohlídek jezdit v Ostravě v horizontu pěti až deseti let.

Zdroj: Youtube