„Testování a kalibrace antikolizního systému trvalo déle, než jsme původně plánovali. Výsledkem je ale spolehlivý systém. Věříme, že čas věnovaný zdokonalování softwaru ocení nejen naši řidiči, ale především naši cestující,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys.

Sehnat firmu, která antikolizní systém na ostravské tramvaje namontuje, se dopravci povedlo v březnu 2020 až na druhý pokus. Z druhého výběrového řízení vzešla jako dodavatel (a jediný zájemce) švýcarská firma Stadler Bussnang.

Rámcová smlouva v případě osazení všech tramvají má hodnotu 27 milionů, předpoklad přitom činil 16 milionů.

DPO si vymínil, že kromě dvou testovacích tramvají může následně objednat další antikolizní systémy v počtu od nuly do 38. Nyní tedy rozhodl o osazení všech tramvají Stadler, kterých původně koupil 40, jednu ale musel odepsat po nehodě.

Fotogalerie: Srážka tramvají v centru Ostravy

Systém ochrany funguje ve třech krocích – nejdříve řidiče na potenciální překážku upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec, pokud řidič nereaguje, řídící systém vozidla spustí samočinné brzdění tramvaje. Systém dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen pevné překážky, ale také ostatní vozidla a chodce.

DPO je prvním v tuzemsku, který osadí tramvaje antikolizním systémem. O instalaci antikolizního systému uvažuje i u nejnovějších tramvají ve svém vozovém parku: Škoda 39T.