Zaměstnanci Dopravního podniku Ostrava (DPO) budou mít příjemnější Vánoce.

V listopadové výplatě totiž dostanou odměnu v průměru přes šest tisíc tři sta korun na hlavu. I to je výsledek šetření, které nastartoval nový ředitel letos na jaře a které ještě zesílilo po červnové stávce zaměstnanců za vyšší platy.

Z ušetřené částky jde na odměny zaměstnanců třetina, zbytek společnost vrátí do rozpočtu města a sníží tím každoroční dotaci. Jde o téměř pětadvacet milionů korun.

Kde DPO šetřil?

Snížil náklady na energie a režijní náklady, například na reprezentaci, propagaci a odměňování vedoucích zaměstnanců. Snížil ale i počet pracovníků. Část dostala výpověď, někteří odešli do důchodu či jim skončila smlouva.

„Organizační strukturu společnosti jsme částečně zeštíhlili a chod společnosti momentálně zajišťuje o pětatřicet zaměstnanců méně,“ uvedl ředitel dopravního podniku Roman Kadlučka. Se snižováním počtu zaměstnanců počítají i v dalším období.

Dopravní podnik opustili hlavně technicko-hospodářští pracovníci a několik režijních zaměstnanců, kteří měli na starosti například údržbu areálů. Nyní tam pracuje 1949 lidí, z toho 956 řidičů, 591 dělníků a 402 technicko-hospodářských zaměstnanců.

„Úspory pracovních míst jdou průřezově celou organizační strukturou a týkají se referentů, vedoucích, ekonomů či účetních,“ sdělil mluvčí DPO Miroslav Albrecht.

Společnosti pomohly i lepší tržby

Více peněz získala například za prodej pohledávek za jízdy načerno. Zaměstnanci ale současně přišli o některé výhody, například svozy na směny v nočních hodinách. „Někteří zaměstnanci se nyní dostávají na směnu hodně složitě. Naštěstí nezrušili alespoň ty svozy, odkud vůbec nic nejelo,“ podotkl šéf odborů DPO Ivo Protivínský.

V příštím roce se tarifní platy zaměstnanců DPO zvýší o čtyři až pět procent. Jde o kompromis, na kterém se vedení dohodlo s odbory po stávce zaměstnanců v červnu. Mzdové náklady se tak zvýší o čtyřicet milionů korun. „Tato částka bude kryta z úspor v efektivitě hospodaření a z příjmů DPO,“ doplnil Albrecht.