VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ekologizace MHD v Ostravě může dostat ránu

Se smogem bojuje Ostrava i celý region v tomto období prakticky každý týden. Ostrava chce proto do roku 2020 vyřadit z provozu všechny naftové autobusy a nahradit je mimo jiné elektrobusy. Čistějšímu ovzduší se ale do cesty staví další překážka.

16.2.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Projekt za více než miliardu korun ale nedostal dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Přitom všechny podmínky splnil. „Chceme, aby náš vozový park byl co nejekologičtější a maximálně nízkoemisní.

Do roku 2020 jsme se proto rozhodli investovat do obměny vozidel více než miliardu korun," sdělil začátkem února předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys. Plán podniku se zakládal na tom, že až 85 procent výdajů pokryjí evropské dotace IROP.

Mohlo by vás zajímat: Nové ostravské tramvaje od Stadleru budou mít štíhlejší design. Líbí se vám?

Jenže právě tyto peníze jsou teď v ohrožení. DPO záměr na obnovu vozového parku rozdělil do čtyř projektů, přičemž hned tři z nich zůstaly takzvaně pod čarou. Na ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) uvolněnou částku zatím nedosáhly, byť všechny podmínky splnily. Stejně hodnoceno totiž bylo dalších 13 projektů (včetně jednoho ostravského pro lokalitu Hranečník).

„Projekty se stejným počtem bodů jsou v takovém případě řazeny podle data a času podání žádosti o podporu," uvedla mluvčí MMR Veronika Vároši s tím, že hodnocení ve všech výzvách v IROP je pouze jednokolové, a nelze tedy projekty se stejným hodnocením postoupit do dalšího kola.

Související: Ostrava 2020: MHD bude bez dieselových autobusů

„Mrzí mě, že dotační pravidla plně nezohledňují míru znečištění regionu. Projekty v takových krajích by měly získat prémiové body. To, že druhým kritériem pro přidělení dotaci je termín podání žádosti, považuji za nešťastné pravidlo," reagoval na zamítavé stanovisko Daniel Morys.

Podle MMR ale kvalita životního prostředí byla zohledněna už v prvotním bodovém ohodnocení projektů.

„Dodatečné setřídění podle nových kritérií není možné ani transparentní," dodala Vároši.

DOTACE NENÍ KLÍČOVÁ

DPO si uvědomuje, že pravidla hry už měnit nelze. Hodlá ale s ministerstvem jednat o tom, aby v Moravskoslezském kraji, který je smogem sužován nejvíce, byly uspokojeny všechny projekty, které povedou k zásadní ekologizaci veřejné dopravy. Záměr se chce dopravce dodržet i v případě, že by na dotaci z IROP nakonec nedosáhl.

„To, že jsou naše projekty kvalitní z pohledu ekologie, dokládá i skutečnost, že jsme dostali plný počet bodů," sdělil k jejich přípravě Morys. Ačkoliv dopravní podnik upřednostnil kvalitu projektu před časem podání, nebylo mu to v tomto případě nic platné. „Možných zdrojů máme každopádně více. Realizace obměny vozového parku proto není v ohrožení," dodal Morys.

„Nemyslím si, že tato skutečnost pro některé projekty znamená konečnou. Můžeme například žádat o zvýšení alokace nebo jiný způsob zařazení," souhlasí s Morysem primátor Ostravy Tomáš Macura. „Budeme dělat vše pro to, aby to vyšlo. Celostátní vůle tyto projekty podpořit tady je, proto věřím, že cestu najdeme," doplnil primátor s tím, že o dodržení avizovaného mezníku k ekologizaci veřejné dopravy ve městě ani přes tyto komplikace nepochybuje. Alternativu nastínilo i ministerstvo

. „Úspěšné projekty, které se nevešly do alokované částky, mají možnost ucházet se o dotaci z IROP v takzvaných integrovaných výzvách vyhlašovaných v metropolitních oblastech nebo aglomeracích. Řídící orgán IROP zároveň plánuje úspěšné projekty, které se nevešly do alokace výzvy, zařadit do seznamu náhradních projektů," vysvětlila Veronika Vároši.

Projekty DPO žádající o dotaci z IROP
Projekt I. - lokalita Hranečník - 170 mil. korun - 90 bodů
Projekt III. - lokalita Poruba 170 mil. korun - 90 bodů
Projekt IV. - lokalita Jih 170 mil. korun - 90 bodů
Projekt II. - lokalita Klimkovice 168,8 mil. korun - 85 bodů

Mezi úspěšnými byly například projekty podané dopravními podniky Brna, Hradce Králové, Olomouce, Českých Budějovic či Kladna. Z našeho regionu je zde kromě jednoho projektu DPO zastoupen také projekt ČSAD Frýdek-Místek.
Ostravský dopravní podnik má v plánu například objednávku „průlomových" parciálních trolejbusů, které mohou jezdit i na baterii, či klasických elektrobusů. První dva chce nasadit už v příštím roce právě do Klimkovic, tento projekt ale zůstal bez dotace.

Čtěte také: Ostrava zažila v noci divokou policejní honičku. Za vším byly zřejmě drogy

Policie používá auta zabavená zločincům. V našem kraji jich je aktuálně 16

Přeplněné žaláře. Někde bude nutné rozšířit kapacitu

Autor: Petr Jiříček

16.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Volby v Žermanicích na Frýdecko-Místecku.
14

Muž si dělal selfie a pak zpřeházel volební urnu. Řeší se platnost voleb

Volby 2017 v Orlové

Volby jsou rutina, vyžadují však trpělivost, říká dlouholetá komisařka

Útočník Švábík je po kolapsu doma a řekl: Fotbal? Pravděpodobně už hrát nebudu

/ROZHOVOR/ Na fotbalovém hřišti ve svých pětadvaceti letech absolvoval nespočet bitev, tu největší ale útočník Jan Švábík svedl v předchozích týdnech mimo zelený pažit. A vyhrál!

Staronový trenér Petřkovic Smékal: Moje role byla přinést do týmu impuls

/ROZHOVOR/ Malé déjà vu prožívá v těchto dnech Filip Smékal. Fotbalový kouč, který v závěru minulého roku skončil s trénováním v Petřkovicích z rodinných důvodů, se po deseti měsících vrátil, aby Odru opět pozvedl a dostal zpět do horních pater MSFL. Jako před pěti lety, kdy začínal ještě v krajském přeboru. „Chci mančaft nastartovat,“ prohlásil Smékal.

Opavsko je pro archeology zemí zaslíbenou

Svá tajemství odhalil poslední pozůstatek opavského hradu – Müllerův dům. Objeveno bylo třeba také pravěké sídliště a pohřebiště v Loděnici.

Zase jen plichta. Baník nedokázal doma vyhrát ani popáté

/FOTOGALERIE/ Ani na pátý pokus doma nedokázali naplno bodovat. Fotbalisté Baníku Ostrava remizovali v 11. kole HET ligy s Olomoucí 1:1 a už deset zápasů čekají na výhru. Ostravané šli do vedení zásluhou Hrubého, Sigma vyrovnala díky střídajícímu Moulisovi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení