Elektrobus „šlape“ dobře, a tak začal po pár týdnech zkušebního provozu sloužit cestujícím Ostravy.

„Elektrobus jezdil po všech linkách, kde by potenciálně mohl být nasazený. Jezdil se zátěží, tedy jakoby s cestujícími. A předpoklady se potvrdily, na žádné trase neměl problémy s rozjezdem, s průjezdností nebo s čímkoliv jiným. Dnes ho tedy dáváme sloužit obyvatelům Ostravy,“ informoval v pondělí ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.

Nováček mezi vozidly městské hromadné dopravy v Ostravě je ceněný hlavně proto, že neprodukuje výfukové škodliviny, stejně jako tramvaj a trolejbus. V ulicích je ale obratný jako autobus. S plnou zátěží ujede na jedno nabití akumulátorů minimálně sto dvacet kilometrů.

Lidé, kteří historicky první jízdu v elektrobusu absolvovali, nákup šetrného dopravního prostředku k životnímu prostředí kvitovali. „Rozhodně je to dobře,“ vyjádřil se například Oldřich Luzar. Další cestující, obyvatelka Radvanic a Bartovic, podotkla, že všechny aktivity, které by mohly přispět k lepšímu ovzduší v tomto městském obvodě, jsou velmi důležité. Nový elektrobus pochválil i řidič Michal Koutný, který byl na jeho řízení proškolen. „Je tam klid v tom voze. Také je lepší na rozjezd, necuká jako běžný autobus,“ vyjádřil se Koutný.

Elektrobus s označením EBN 10,5 pro pětaosmdesát cestujících vyrábí česká společnost SOR Libchavy. Konečná montáž se provedla v Dopravním podniku Ostrava. Ostrava je jedno z prvních měst ve střední Evropě, kde je elektrobus v provozu. Například v Praze jezdí elektricky poháněné minibusy s kapacitou třicet cestujících.

Elektrobusy by měly postupně nahradit část autobusů starších deseti let, které produkují poměrně hodně zplodin. „Ještě letos budeme kupovat další tři elektrobusy. A cílové řešení, když to všechno dobře dopadne, může být až padesát těchto vozidel do pěti let,“ uvedl náměstek primátora Vojtěch Mynář. Peníze na nákup elektrobusů by město chtělo získat hlavně z fondů Evropské unie.

Elektrobus bude v následujících týdnech jezdit podle plánů na trase linky 38, která zajíždí až na zastávku Nová huť. S dalším je počítáno do Poruby. Elektrobus je dražší než klasický autobus, v porovnání s trolejbusy už je jeho pořízení příznivé. Navíc nepotřebuje měnírny a dráty.